Una setmana més, les llargues esperes i les aglomeracions a les parades d'autobús s'han tornat a repetir. Els treballadors del bus continuen protestant en contra de l'apliació del reial decret que els suprimeix la paga extra de Nadal. I les mobilitzacions van per llarg. Avui finalitza el termini que tenen els sindicats per acollir-se a la mesura proposada per TMB. Un acord que consisteix a avançar la paga del març de 2013, al gener. Només dos sindicats del total de set que conformen el mapa laboral dels busos s'hi han adherit. SALVADOR CORRETGER, Sindicar Independent de Transports "Vam trobar que era la manera més adient per resoldre l'impacte econòmic que suposa el reial decret del senyor Rajoy. Ja ens agradaria que el tiressin enrere, però estem convençuts que això no passarà per moltes aturades que fem." En canvi, UGT o Comissions Obreres s'aferren a la idea que el conveni s'està incomplint. Això, malgrat que no secunden les aturades del servei. Els que sí que ho fan són CGT, Actub i PSA, que reivindiquen fins i tot més mobilitzacions. ROMAN RUSTICCELI, delegat de CGT Autobusos "Nos seguiremos mobilizando con un objetivo claro: lo que se firma, que se cumpla. Ya que soplan vientos de independencia, pedimos al alcalde algo más fácil, que cumpla con los convenios firmados." Els autobusos volen fer pinya amb altres treballadors públics afectats pel reial decret com els de B:SM. Dimecres hi haurà una mobilització conjunta d'empleats de serveis públics.

La parada es fa de 9 h a 11 h (amb uns serveis mínims del 25% en les línies que no tenen serveis de transport alternatiu) i de 16 h a 18 h (en aquest cas amb un 50% de serveis mínims).

El conflicte laboral segueix en via morta

La segmentació del mapa sindical als autobusos de TMB representa un problema per arribar a un acord. El Sindicat Independent de Transports (SIT) i l’Associació de Comandaments, Administratius i Tècnics (ACAT) són  els únics que han acceptat la proposta de l’empresa per minimitzar els efectes econòmics de l’apliació del reial decret per als funcionaris i treballadors públics. Són només dos sindicats del total de set que hi ha al sector dels busos. Tot i això, SIT compta amb cinc delegats sindicals al comitè d’empresa, el mateix número de representants que CCOO i un menys que UGT, i obté el 20% de treballadors afiliats. Deixant la divisió sindical a banda, també cal tenir present que la majoria de treballadors de l’autobús no estan afiliats, un 25%.

Els que accepten un consens…

“Vam assolir un acord amb l’empresa per reduir l’impacte del reial decret de Rajoy en les butxaques dels nostres treballadors.” D’aquesta manera, Salvador Corretger, secretari de comunicació del SIT, argumenta l’adhesió del sindicat a la mesura de TMB que avança la paga del març de l’any que ve al gener. “I així els empleats tampoc tenen pèrdues fent vaga”, afegeix Corretger. Tot i això, des del SIT són conscients que el problema s’està postposant en el temps. “Ara ho resolem a curt termini i després ja parlarem de com recuperar el que ens suprimeix el reial decret.”

… I els que continuen amb les mobilitzacions

Els que decideixen continuar al peu del canó, considerant que els convenis signats no es poden incomplir, són cinc sindicats: CCOO, UGT, CGT, Actub i PSA. Tots es mostren partidaris d’unificar esforços amb altres treballadors del sector públic afectats per les retallades. De fet, s’ha constituït la Coordinadora Sindical de Serveis Públics Municipals de Barcelona que els engloba.

Al marge de les mobilitzacions conjuntes de la coordinadora, els treballadors del bus decidiran en assemblea el proper 22 d’octubre si mantenen les aturades parcials del servei durant les properes setmanes. Tot i això, Roman Rustichelli, delegat de CGT, ja ha avançat més protestes. “Ens continuarem mobilitzant amb un objectiu clar: el que s’ha firmat, s’ha de complir.”