Els patinets comencen a formar part del paisatge urbà de Barcelona. Les vendes d’aquest mitjà de transport han augmentat en els darrers anys i, de fet, alguns comerços tenen llistes d’espera de clients que volen adquirir algun dels models més barats. Per exemple, el responsable de la botiga Urbanfun assegura que les vendes han augmentat un 50 % en l’últim any.

Consideren que és un vehicle fàcil, àgil i ràpid per moure’s per la ciutat. El preu va dels 360 euros (el més econòmic) als 4.000 (el més car). Els responsables de la botiga ePTV-BikeBoard, asseguren que el perfil de client és variat: des de joves de 18 anys que el fan servir per anar a estudiar fins a pares o mares que l’usen per portar els fills a l’escola. La majoria, però, són persones que abans eren usuàries de la bicicleta o de la moto i que ara s’han passat al patinet elèctric.

Quina normativa han de seguir els patinets elèctrics?

L’èxit d’aquests vehicles es fa evident al carrer, on cada vegada és més fàcil veure’ls circular. Això ha fet que la Guàrdia Urbana hagi decidit intensificar els controls a aquests vehicles aquesta tardor. L’objectiu és garantir que compleixin la normativa: han de circular obligatòriament pel carril bici. Si es troba a la vorera, com a màxim, poden anar a 10 km/h i si, en canvi, està a la calçada la velocitat màxima permesa és de 30 km/h. L’edat mínima per conduir-los és de 16 anys i, pel que fa al casc, només és obligatori per als patinets de mides més grans. Però l’ús cada vegada més divers d’aquests vehicles pot fer que aviat la normativa s’hi hagi d’adaptar de nou.

Un any després, convivència complicada

Les infraccions i la vulneració de la normativa que regula els vehicles de mobilitat personal dificulten la convivència amb altres ciutadans. Pel que fa els carrils bici, molts ciclistes de bicicletes convencionals es queixen de la velocitat a què circulen. De fet, des d’Amics de la Bici alerten que circular a 30 km/h per carrils bici, tal com estipula la normativa per als carrils en calçada, pot ser perillós i causar ferits greus.

L’associació Camina Catalunya considera que “la invasió de la vorera per part de tota mena de vehicles és perillosa però no preocupant” perquè considera que tot i l’auge, encara es tracta de poca quantitat d’aquests vehicles. Tot i això, el president de l’entitat, Ole Thorson, creu que més que parlar de la normativa, cal apel·lar al seny i al sentit cívic que respectar els vianants i adaptar-se a la velocitat dels qui van a peu per la ciutat, que són la majoria.