La tornada a l’escola a Barcelona provoca congestió a les carreteres, especialment a la part alta de la ciutat. Per assegurar la fluïdesa del trànsit i augmentar la seguretat dels alumnes, a Sabadell s’ha estrenat l’àrea “petó i adeu”. Es tracta d’una espècie de càrrega i descàrrega que hi ha davant de diversos centres educatius. La idea és que els pares deixin o recullin els fills sense sortir del cotxe i, quan s’aturin, ho facin en aquesta zona reservada i no provoquin, així, taps de vehicles.

Les famílies i les escoles, satisfetes amb la nova mesura

L’Ajuntament sabadellenc ho ha implantat a les escoles del Carme, Pia i Sagrada Família. Tenen dos minuts per aturar-s’hi i l’àrea funciona coincidint amb les hores d’entrada i sortida de cada centre. Les famílies valoren la mesura positivament, ja que s’estalvien aparcar malament a la vorera o a les cantonades dels carrers i, a més, els agilitza el tràmit.

Aquesta visió la comparteixen les escoles. Segons Ester Castro, directora de l’Escola Sagrada Família, genera una sensació de més seguretat. De fet, la iniciativa —que s’acompanya d’altres mesures, com ara pilones o passos de vianants pintats ben visibles— arriba després que l’any passat un nen de cinc anys morís atropellat al centre de Sabadell.

Malgrat tot, el consistori explica que la prioritat és reduir l’ús del vehicle privat. Juli Fernández, tinent d’alcalde de Cohesió Territorial, afirma que “no és una via de potenciació ni de crida”. “És una manera d’ajudar les famílies que no tenen més remei que deixar o recollir les criatures en cotxe”, afegeix Fernández.

A Barcelona, s’implantarà el “petó i adeu”?

Falta valorar-ne l’efectivitat, però a Sabadell estan convençuts que serà una bona solució per evitar cues de cotxes i accidents innecessaris. A Barcelona treballen en una altra direcció i no es plantegen implantar el “petó i adeu” als entorns escolars. Segons Álvaro Nicolás, cap de gabinet de Mobilitat, la prioritat del consistori és potenciar els desplaçaments a peu o en transport públic i crear espais verds als voltants dels centres.

L’àrea, també coneguda com a “kiss and ride” en anglès, ja funciona a ciutats europees i altres municipis com Olesa de Montserrat o Cassà de la Selva. A la ciutat, les àrees d’aturada curta ho fan a llocs com l’Aeroport de Barcelona-el Prat o l’estació de Sants.