El proper 25 de juliol, Adif començarà una nova fase d’obres que serà cabdal per a la futura estació de la Sagrera i s’hi sumaran les obres per redistribuir el volum de circulació pels dos túnels d’accés a Barcelona per l’estació de Sants. Aquestes intervencions formen part d’un paquet d’actuacions que es faran en els propers mesos a la xarxa ferroviària de Catalunya, amb una inversió de 280 milions d’euros.
Primera gran fita per avançar en l’estació de la Sagrera
Durant tot l’estiu i fins a finals de novembre Adif traslladarà les vies de la línia d’ample convencional Barcelona-Mataró-Maçanet a l’interior de l’estructura de la futura estació. Aquest és un dels passos més grans en la construcció d’aquesta nova infraestructura, que enllestirà un nou traçat de dos quilòmetres, des del triangle ferroviari fins a la boca del túnel que dona accés a l’estació de Barcelona-el Clot-Aragó.
Afectacions a l’R1, R2 i R4 de Rodalies
Les obres s’allargaran tres mesos i mig, i afectaran el servei de les línies de Rodalies R1, R2 i R4. La línia del Penedès serà la més afectada, ja que la circulació de trens se substituirà per un servei alternatiu per carretera, mentre la resta tindrà menys trens. Es preveu que els treballs s’enllesteixin el 15 de novembre.
Obres a l’estació de Sants
A l’estació de Sants les obres volen millorar la capacitat i agilitat del funcionament de l’estació i la resta de la xarxa ferroviària de Barcelona. S’hi està adaptant l’esquema de vies d’ample convencional per poder disposar de quatre vies perquè s’hi aturin els trens que accedeixen a l’estació per cadascun dels dos túnels. Reequilibrant la circulació pels dos túnels, s’evitaran retards i afectacions al conjunt de Rodalies. El treballs van començar l’1 de juny i s’allargaran fins a finals d’aquest any o principis del 2021.
L’estació de Sants té vuit vies d’estacionament per a serveis d’ample convencional. Dues d’aquestes vies donen servei als més de 470 trens que circulen diàriament pel túnel de Plaça de Catalunya, i les sis restants al túnel de Passeig de Gràcia, amb més de 370 circulacions cada dia.
Un pas més en el corredor Mediterrani
Una altra actuació important serà l’adaptació a l’ample internacional del tram Castellbisbal – Martorell – Nus de Vila-seca del corredor Mediterrani. A més, es muntarà un tercer carril i fins a 30 aparells de via entre Martorell i el Nus de Vila-seca i s’executaran altres actuacions complementàries. Això permetrà avançar en la connexió dels trens de mercaderies provinents de Tarragona i el sud amb la línia d’alta velocitat ja construïda fins a la frontera amb França. Tot plegat tindrà un pressupost de 109 milions d’euros.
Pressupost de 280 milions d’euros
El pressupost de l’actuació a la Sagrera és de 119,4 milions d’euros, i a l’estació de Sants s’hi destinaran 9 milions d’euros. En total, Adif, que és l’administrador de les infraestructures ferroviàries, destinarà 280 milions d’euros a un conjunt d’actuacions a la xarxa de Catalunya que s’allargaran fins al febrer del 2021.