El corredor del Mediterrani és una infraestructura clau per al transport de mercaderies i una reivindicació històrica de les ciutats de l’est de la península. Es tracta d’un eix ferroviari d’alta velocitat que recorrerà el llevant espanyol des d’Algesires fins a la frontera francesa, amb parades a ciutats com Figueres, Barcelona, Tarragona, Castelló, València o Màlaga. Quan entri en funcionament, permetrà reduir pràcticament a la meitat els temps de trajecte entre aquestes ciutats. Per exemple, el viatge de Barcelona a València, que ara dura tres hores i 45 minuts, serà de dues hores i 25 minuts.

Segons ha anunciat el ministre de Foment aquest mateix dimecres, el corredor estarà en funcionament el 2021. A banda del transport de passatgers, els defensors de la infraestructura asseguren que serà un motor econòmic i que permetrà abaratir i agilitzar el transport de mercaderies, alhora que reduirà la contaminació. Segons la Cambra de Comerç, multiplicarà per vuit el tràfic ferroviari de productes.

Les importacions i les exportacions se’n veuran directament beneficiades. El corredor del Mediterrani tindrà una doble plataforma d’ample internacional i permetrà la connexió directa amb Europa, sense necessitat de fer transbordament a la frontera amb França, com passa ara. Quan estigui enllestit, el tram espanyol d’aquesta via ràpida ferroviària tindrà 1.300 quilòmetres, dels quals s’han completat al 100 % quatre trams.

A Catalunya, el tram entre Perpinyà i Figueres està enllestit, i aquest juliol es va donar llum verda al que uneix Tarragona i Castellbisbal, a l’entrada sud de Barcelona. El que va de Vandellòs a Castelló està previst per a l’estiu del 2019. Més enllà dels trams que formen part de la infraestructura, la Generalitat en reclama també la connexió amb els ports de Barcelona i Tarragona, l’aeroport i zones logístiques.