Adif ha encetat una nova fase de les obres de l’estació de la Sagrera i ja ha començat a col·locar les bigues de la coberta singular que tindrà la infraestructura. En concret, s’estan posant 281 bigues, que conformen vuit mòduls en forma de piràmide invertida; la coberta també tindrà unes claraboies que donaran llum natural a les vies i les andanes de l’alta velocitat.

L’estructura té un “disseny singular”, segons Adif, i suposa “un entramat d’enginyeria pioner”. De fet, s’està fent servir maquinària adaptada especialment per a aquests treballs i es considera “una revolució” en la construcció d’estacions ferroviàries a l’estat. És una màquina “llançabigues”, que fa 80 metres de llarg, i que també permet col·locar un miler de plaques que conformaran la coberta.

obres estacio sagrera exterior
Així es veu des de fora l’avenç de les obres de la Sagrera.

Un 25 % de la coberta, ja executat

La col·locació de les bigues és imprescindible per concloure la part superior de la futura estació de la Sagrera. Ara mateix s’ha executat un 25 % de la feina i, un cop acabi, ja hi haurà la base perquè al damunt de la infraestructura es faci el parc lineal que ha d’unir la Sagrera i Sant Andreu per damunt de les vies. Conegut com a Parc del Camí Comtal, es va dissenyar fa 10 anys, però encara no té un calendari definit.

Està previst que el parc lineal sigui ple de vegetació i tingui un roserar. Ara bé, si s’allarga la situació de l’emergència per sequera actual, no s’hi podrà plantar cap planta i, per tant, passarà com a la reforma de la Diagonal: arran de la sequera, l’Ajuntament ha omplert d’encenalls de fusta i de terra l’espai que, en un principi, hauria d’estar ple de gespa i arbustos.

L’alta velocitat hi passarà a finals d’any

Més enllà dels treballs per culminar la coberta singular de la Sagrera, Adif també està avançant en la col·locació de les vies per a l’alta velocitat. Ara s’està muntant la via número 1, així com dues vies d’apartat i quatre més d’estacionament a la zona de tractament tècnic dels trens. L’empresa pública assegura que, amb el ritme que porten els treballs, es manté la previsió que els trens d’alta velocitat comencin a passar per la Sagrera a finals d’aquest 2024.

En aquest moment ho faran per via única i no serà fins a finals del 2025 o principis del 2026 que els trens de l’alta velocitat no començaran a circular per vies separades, en els dos sentits. Adif també calcula que cap a finals del 2026 ja s’haurà acabat l’obra civil de la Sagrera (és a dir, l’estructura pròpiament dita), i a partir d’aleshores caldrà fer els acabats interiors per poder posar en marxa l’estació i que els trens hi puguin fer parada.

vies alta velocitat estacio la sagrera
Les vies de l’alta velocitat, ja instal·lades als extrems de la Sagrera.

L’alta velocitat ocuparà la part superior de la futura estació. Just a sota tindrà el vestíbul per on transitaran els passatgers que accedeixin a la Sagrera, mentre que al tercer nivell subterrani (el més profund de tots) és el destinat a Rodalies, per on ara ja hi passen trens.

mapa estació Sagrera