Adif ha encetat una nova fase de les obres de l’estació de la Sagrera i ja ha començat a col·locar les bigues de la coberta singular que tindrà la infraestructura. En concret, s’estan posant 281 bigues, que conformen vuit mòduls en forma de piràmide invertida; la coberta també tindrà unes claraboies que donaran llum natural a les vies i les andanes de l’alta velocitat.
L’estructura té un “disseny singular”, segons Adif, i suposa “un entramat d’enginyeria pioner”. De fet, s’està fent servir maquinària adaptada especialment per a aquests treballs i es considera “una revolució” en la construcció d’estacions ferroviàries a l’estat. És una màquina “llançabigues”, que fa 80 metres de llarg, i que també permet col·locar un miler de plaques que conformaran la coberta.
Un 25 % de la coberta, ja executat
La col·locació de les bigues és imprescindible per concloure la part superior de la futura estació de la Sagrera. Ara mateix s’ha executat un 25 % de la feina i, un cop acabi, ja hi haurà la base perquè al damunt de la infraestructura es faci el parc lineal que ha d’unir la Sagrera i Sant Andreu per damunt de les vies. Conegut com a Parc del Camí Comtal, es va dissenyar fa 10 anys, però encara no té un calendari definit.
Està previst que el parc lineal sigui ple de vegetació i tingui un roserar. Ara bé, si s’allarga la situació de l’emergència per sequera actual, no s’hi podrà plantar cap planta i, per tant, passarà com a la reforma de la Diagonal: arran de la sequera, l’Ajuntament ha omplert d’encenalls de fusta i de terra l’espai que, en un principi, hauria d’estar ple de gespa i arbustos.
L’alta velocitat hi passarà a finals d’any
Més enllà dels treballs per culminar la coberta singular de la Sagrera, Adif també està avançant en la col·locació de les vies per a l’alta velocitat. Ara s’està muntant la via número 1, així com dues vies d’apartat i quatre més d’estacionament a la zona de tractament tècnic dels trens. L’empresa pública assegura que, amb el ritme que porten els treballs, es manté la previsió que els trens d’alta velocitat comencin a passar per la Sagrera a finals d’aquest 2024.
En aquest moment ho faran per via única i no serà fins a finals del 2025 o principis del 2026 que els trens de l’alta velocitat no començaran a circular per vies separades, en els dos sentits. Adif també calcula que cap a finals del 2026 ja s’haurà acabat l’obra civil de la Sagrera (és a dir, l’estructura pròpiament dita), i a partir d’aleshores caldrà fer els acabats interiors per poder posar en marxa l’estació i que els trens hi puguin fer parada.
L’alta velocitat ocuparà la part superior de la futura estació. Just a sota tindrà el vestíbul per on transitaran els passatgers que accedeixin a la Sagrera, mentre que al tercer nivell subterrani (el més profund de tots) és el destinat a Rodalies, per on ara ja hi passen trens.