L’Ajuntament de Barcelona vol tirar endavant aquest mandat la reurbanització de Vallcarca, amb la creació del parc central i la rambla verda, aquesta darrera encallada fa més de 20 anys. Abans de procedir amb la gran reforma, però, el consistori ha de resoldre la situació de 22 famílies que viuen en assentaments a la part inferior del viaducte. Es calcula que són una setantena de persones, moltes de les quals treballen amb la ferralla.

Hi ha dos grans assentaments on viuen des de fa vuit anys. N’hi ha, fins i tot, que fa una dècada, on han nascut els seus fills, els quals van a escoles de Vallcarca. Volen quedar-se al barri i per això reclamen una reunió a l’Ajuntament, perquè els doni una opció d’habitatge a la zona: “No podem marxar sense una alternativa”, explica una d’aquestes persones que viuen en barraques.

Tenen el suport del Sindicat d’Habitatge de Vallcarca i l’Associació Veïnal Som Barri, que fa temps que reclama que no hi hagi més desallotjaments ni enderrocs al barri. De fet, afirmen que actualment a Barcelona hi ha un problema generalitzat d’habitatge, per al qual reclamen polítiques públiques urgents. A més, totes dues entitats critiquen que el nou Pla endreça del govern de Jaume Collboni “només amaga la pobresa a sota la catifa”. Tot i així, hi ha altres veïns que veuen amb bons ulls que es desencalli la transformació del barri i s’actuï en els assentaments, com ja s’ha fet altres vegades.

També hauran de marxar les persones que viuen en un parell de baixos de titularitat municipal de l’avinguda de Vallcarca i que es veuen afectades pel futur corredor verd. I també les que viuen en un antic taller del carrer de la Farigola. En el cas d’aquests tres locals, l’Ajuntament hi ha fet inspeccions tècniques i actualment està avaluant les condicions en què hi viuen.

Bloc de pisos públics buit, en espera de la rambla verda

El futur corredor verd, que té el veïnat del barri en divisió d’opinions, està projectat des del 2002 a l’avinguda de Vallcarca, des del carrer de Ballester i fins a la Casa Comas Argemí, que n’està exclosa. Un centenar de pisos hauran d’anar a terra i s’hauran de fer reallotjaments. De fet, hi ha un bloc que fa dos anys que està construït i buit per acollir-los a l’avinguda de Vallcarca i que ha estat font de crítiques al barri. “És una incongruència que a 100 metres dels assentaments que es volen desallotjar hi hagi aquest bloc de pisos buit de l’Ajuntament”, lamenta el Sindicat d’Habitatge de Vallcarca. Fonts municipals afirmen que cal veure si hi ha possibilitat de fer ús dels pisos de manera temporal sense que afecti els futurs reallotjaments per la rambla verda.

Compromís polític per tirar endavant la rambla verda

La darrera idea del govern de Barcelona en Comú era crear consens entre les dues posicions oposades de veïns —els qui volen que es faci el corredor i els qui no— amb una proposta intermèdia per desencallar la rambla verda: executar només el primer tram del pla entre el carrer de Ballester i el d’Agramunt. Ara TriasxBCN ha reclamat en la darrera Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge tirar endavant aquest primer tram al nou govern del PSC —que va acceptar el prec— al més aviat possible. També que es planifiqui durant aquest 2024 la segona fase fins al carrer de Bolívar.