L’estació de la Sagrera encara l’última fase de les obres amb la previsió de tenir l’estructura acabada a principis del 2026. Perquè això passi, però, primer cal enllestir el pas dels trens d’alta velocitat, que ara voregen l’estació, per l’interior de la infraestructura. La previsió és que l’alta velocitat hi pugui circular per via única a finals del 2024 i que, un any més tard, a finals del 2025 o principis del 2026, ja pugui fer-ho per doble via.

L’operació es farà sense tallar en cap moment la circulació dels trens per aquest punt. El que encara és una incògnita, però, és quan s’aturaran els combois perquè hi puguin pujar i baixar els passatgers.

La part més complexa, la coberta singular

A banda del canvis de vies de l’alta velocitat, l’estació encara els propers mesos la part constructiva més complexa, la coberta singular. La part central tindrà forma de piràmide invertida i unes claraboies donaran llum natural a les vies i les andanes de l’alta velocitat. A més, però, la coberta haurà de suportar tota la terra del Parc del Camí Comtal que hi haurà a la superfície i tindrà l’equivalent a cinc illes de l’Eixample. “S’haurà de fer servir un sistema constructiu nou, que veurem al setembre, amb uns carros llançadors de bigues“, explica Alberto Alcañiz, responsable de l’obra.

Un 70 % de l’obra ja s’ha executat

Actualment ja s’ha executat el 70 % de l’obra de l’estació de la Sagrera. De fet, ja es pot veure com serà el vestíbul i es poden distingir clarament els tres pisos que hi haurà. Un cop acabada, la infraestructura permetrà descongestionar l’estació de Sants, assegura Alcañiz. Mentre que a Sants hi ha només sis vies, a la Sagrera n’hi haurà 10 de dedicades al manteniment.

El que encara ningú s’atreveix a posar és una data de finalització de les obres, és a dir, quan estarà en ple funcionament l’estació de la Sagrera.

mapa estació Sagrera
Espai que ocuparà el vestíbul de la futura estació de la Sagrera