La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha dit després de visitar les obres de la futura estació de la Sagrera que “a partir del 2025 podrem veure els trens passar per les vies”, tot i que no hi faran parada. Sánchez ha admès que “encara és d’hora” per poder posar una data al calendari per acabar l’estació, amb els vestíbuls i la urbanització de l’entorn, el projecte dels qual tot just ha sortit a concurs.

El més important és que els trens puguin passar i que millorem les connexions de Rodalies i l’alta velocitat
Raquel Sànchez, ministra de Foment

Un 60 % executat de tota l’obra

Sánchez també ha fet balanç de l’estat de les obres de l’estació. Ha assegurat que ja s’han executat un 60 % dels treballs previstos, corresponents a una inversió de 540 M € per part d’Adif (aproximadament la meitat del pressupost total de 1.000 M €). Els operaris estan fent ara la base per on passaran els trens de l’alta velocitat, que serà el pis superior de l’estació. Per sota hi haurà el vestíbul i zones d’aparcament i, al pis inferior, els trens de Rodalies.

exterior estacio sagrera
En primer terme, un tren de Rodalies de l’R2 que, a finals d’any, ja passarà desviat per dins de l’estació de la Sagrera

La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, present també a la visita d’obres, ha assegurat que “estem contents perquè passem de dir “la Sagrera està agafant ritme”, a dir “la Sagrera està agafant forma”. També ha avisat que l’Ajuntament de Barcelona controlarà que no s’endarrereixin més els treballs. En l’última visita d’obres que es va fer a la futura estació, a finals del 2020, l’alcaldessa, Ada Colau, ja va situar el 2025 com a “horitzó” a tenir en compte a la Sagrera.

Hem d’estar molt i molt alerta, no hi pot haver cap errada que provoqui més retards
Janet Sanz, tinenta d’alcalde d’Urbanisme

L’R2 s’haurà de tallar durant tres mesos

A banda dels trens de l’alta velocitat, per l’estació de la Sagrera també hi circularan trens de Rodalies. De fet, ara ja hi passen a través els de l’R1 (la línia del Maresme), i abans que acabi l’any també ho faran els de l’R2 (la línia de Granoller s i Sant Celoni). Per poder-ho fer, Adif tallarà el servei de l’R2 durant tres mesos, a comptar a partir de finals d’agost entre les estacions de Sant Andreu Comtal i el Clot-Aragó.

Aquest tall servirà també per fer passar els trens de l’R2 per la futura estació semisoterrada de Sant Andreu Comtal, que s’ha de posar en servei a finals d’any. Per la Sagrera també acabaran transcorrent els combois de l’R11, la línia regional que passa per Girona i que va fins a Portbou.

Més de 12 anys d’obres

Un cop tot estigui enllestit, el ministeri de Transports preveu que fins a 50 milions de passatgers cada any utilitzin aquesta gran infraestructura ferroviària. També es posarà punt final a unes obres que ara ja acumulen més de 12 anys d’història, amb endarreriments per manca de finançament i, fins i tot, una aturada de quatre anys arran d’un cas de presumpte malversació, que va acabar arxivat.