, les motos també tindran restriccions en episodis de contaminació, i podran utilitzar les mateixes etiquetes de la DGT per indicar de quina categoria de vehicle lleuger es tracta.
Si no porten etiqueta, vol dir que tenen un nivell d’emissions Euro 1 o que no en tenen. Si és una moto o ciclomotor amb nivell d’emissions Euro 2 correspondrà al tipus B, i si és un vehicle amb nivell d’emissions Euro 3 o Euro 4 podrà tenir l’etiqueta C. A les motocicletes menys contaminants els pertoquen els distintius ECO o 0.
Aquesta mesura afecta els ciclomotors de dues o tres rodes, els quadricicles lleugers, les motocicletes i les motocicletes amb sidecar.
Podeu consultar de quina categoria és el vostre vehicle des de la pàgina web de la DGT o a la de Qualitat de l’Aire de l’Ajuntament de Barcelona.
Fora de circulació al 2020
Aquells vehicles lleugers als quals no els correspon cap etiqueta hauran de deixar de circular per la Zona de Baixes Emissions a partir del 2020, quan la mesura es convertirà en permanent, afectant els vehicles més contaminants.
Les etiquetes, voluntàries
Portar visible el distintiu ambiental no és obligatori, però sí recomanat. Per als conductors implicarà més comoditat, ja que s’estalviaran que la Guàrdia Urbana els facin parar per comprovar la matrícula del vehicle, i per a les administracions, el sistema servirà per classificar els vehicles en funció de les seves emissions i així gestionar millor els episodis d’alta contaminació.
Els conductors que ho vulguin poden comprar l’etiqueta de la DGT a qualsevol de les 85 oficines de correus de Barcelona. El cost del distintiu és de 5 €.
La Zona de Baixes Emissions
La coneguda com a Zona de Baixes Emissions (ZBE) és una àrea de 95 km2 que inclou Barcelona (excepte la Zona Franca i els barris de Collserola) i part de l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues, Cornellà i Sant Adrià de Besòs.
De totes maneres, si algú ha de creuar la capital catalana, ho podrà fer a través de la ronda de Dalt i la del Litoral.
Al novembre del 2017 ja es van col·locar senyals indicatius de la Zona de Baixes Emissions.
“Una moto vella emet les mateixes partícules que vuit cotxes dièsel nous”
El professor del CSIC, Xavier Querol, assegura que la mesura seria més efectiva si s’implantés de manera imminent, i no partir del desembre d’aquest any i només durant els episodis de contaminació. Querol recorda que Barcelona incompleix els nivells d’òxid de nitrogen permesos a l’any i que cal portar les restriccions més enllà dels episodis de contaminació.
Al CSIC, Querol ha estudiat les emissions de partícules de les motos velles amb motors de dos temps, que emeten el mateix que vuit cotxes dièsel nous. I en el cas d’un moto amb motor de quatre temps, emet el mateix que un cotxe dièsel nou. Les partícules que emeten els vehicles són les provoquen malalties cardiovasculars.