De mobilitzacions postsentència, des que el Tribunal Suprem la va publicar el 14 d’octubre, n’hi ha hagut moltes i diverses. Però totes, com la d’aquell mateix dia a l’Aeroport de Barcelona-el Prat, han estat marcades per un mateix patró: “ser com l’aigua”, una consigna dirigida als manifestants amb l’objectiu de convertir-les en imprevisibles per “desbordar” les autoritats.

Aquestes mobilitzacions també han agafat per sorpresa un dels elements més líquids de qualsevol gran ciutat: el trànsit. En aquest sentit, el tall constant de carrers i avingudes ha suposat desviaments, en ocasions de manera molt improvisada, de la circulació per altres vies alternatives, un fet que, segons dades municipals, ha dibuixat un mes d’octubre amb uns paràmetres de trànsit diferents dels habituals.

Quins carrers hi surten guanyant?

Més enllà de la dificultat de poder arribar a aparcaments o garatges particulars, els grans beneficiats pels talls de carrers han estat els veïns de les principals avingudes de la ciutat. Segons l’Ajuntament, l’avinguda Diagonal —a l’altura de Torre Melina— ha tingut un descens global en el trànsit, des de l’inici de les protestes, del 5 %. Ara bé, depenent del dia, hi ha hagut fluctuacions en el trànsit, que o bé ha baixat en un 45 % quan l’avinguda ha estat tallada o bé s’ha incrementat un 28 % quan la via ha estat l’alternativa de pas.

Una altra de les artèries de la ciutat on el trànsit ha caigut ha estat la Gran Via de les Corts Catalanes. Segons el consistori, la circulació de vehicles ha disminuït un 29 %, a l’altura del carrer de Vilamarí. Més al sud, un altre dels carrers que han vist desaparèixer el pas de vehicles ha estat el de Tarragona, on la disminució ha estat de prop del 70 %. També l’avinguda Meridiana, on cada vespre hi ha hagut talls de trànsit en tots dos sentits de la marxa a l’altura de la rambla de Fabra i Puig, ha vist caure el volum de vehicles en un 8 %, a l’encreuament amb l’avinguda de Rio de Janeiro.

Quins carrers n’han sortit perdent?

Principalment, els carrers adjacents on hi ha hagut protestes. Així, l’Ajuntament informa que les vies més saturades han estat el carrer d’Entença, amb un increment del trànsit del 29 % durant els talls a la Gran Via de les Corts Catalanes, i el carrer de València, amb un increment del 17 % durant els talls a eixos de l’Eixample com el passeig de Gràcia. Les vies de circumval·lació també es troben en aquest grup, ja que la ronda de Dalt ha vist créixer el trànsit en un 11 %, a l’altura del Parc de l’Oreneta pels talls a l’avinguda Meridiana, i la ronda del Litoral, amb un augment del 7 %, per talls a vies com l’avinguda del Paral·lel.

Diverses entitats veïnals han aplaudit o lamentat aquests números, en funció de quin n’ha estat el barri més o menys afectat. En aquest sentit, aplaudeixen aquest buidatge de carrers plataformes com Prou Trànsit, al carrer de la Independència, i SOS Ronda Universitat. Per contra, l’augment del pas de vehicles l’han patit principalment a l’Eixample, on l’augment del trànsit s’ha produït en carrers més estrets, com ha lamentat Eixample Respira.

Gairebé totes les línies de bus, afectades

El consistori destaca que aquestes alteracions en la mobilitat en superfície han suposat, a la vegada, “la pèrdua d’hores” per a molts conductors amb vehicle privat que se n’han vist afectats. En aquest sentit, el càlcul municipal també detalla aquells que s’hi han vist atrapats en el transport públic: el 95 % de les línies de bus urbà de TMB han patit alteracions en el servei, sent les més afectades les nou rutes que transiten per la Gran Via de les Corts Catalanes, tallada a l’altura de la plaça de la Universitat a causa de l’acampada, que cada dia transporten 120.000 passatgers.