Aquest dilluns és un dia d’estrena al metro de Barcelona. Després de diversos endarreriments, el primer tren de la sèrie 7.000 ha començat a circular per l’L3. En total, la línia verda incorporarà 26 combois nous d’aquesta sèrie, i l’L1 sumarà 24 més de la sèrie 8.000. Es tracta de 50 vehicles, fabricats a la planta d’Alstom, que representen la compra de material mòbil ferroviària més important de la història de TMB, amb una inversió total de 319 milions d’euros.
El primer tren s’ha posat en marxa des de l’estació de Trinitat Nova amb un viatge en què els passatgers han estat autoritats i professionals dels mitjans de comunicació. La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha assegurat que es tracta d’un “gran dia” i ha avançat que fins al juny cada tres setmanes entrarà en servei un vehicle.
Retirada dels vehicles antics amb amiant
Els nous trens substituiran els que han circulat fins ara a l’L1 i l’L3 i permetran, de manera progressiva, eliminar tot l’amiant dels vehicles del metro. Això comporta la retirada total de les sèries 3.000 i 4.000 —els trens més antics del parc mòbil del metro.
La presidenta de TMB també ha subratllat que, a banda d’eliminar tots els elements d’amiant al parc mòbil, aquest combois són un salt endavant en fiabilitat, eficiència, accessibilitat i sostenibilitat.
La mobilitat del futur
Els passadissos i les portes dels vagons són més amples. A l’interior del primer i l’últim combois, hi ha seients reservats per a persones amb mobilitat reduïda, que tenen a l’abast un polsador per demanar parada, en què s’activaran les senyalitzacions lluminoses i acústiques. També s’han deixat espais lliures de seients per tal que s’hi puguin allotjar quatre cadires de rodes.
Els trens incorporen millores en accessibilitat que s’han pactat amb les entitats de persones amb mobilitat reduïda. Bonet ha assegurat que a banda de complir les normatives catalana i espanyola, s’ha volgut anar més enllà: “No només volem ser complidors, sinó també referents”.
Els nous combois també fan un pas endavant en la digitalització, amb amb pantalles digitals i càmeres de videovigilància en temps real, el baix nivell de soroll i la disponibilitat de ports USB per a la càrrega de dispositius mòbils.
El conseller de Territori, Juli Fernàndez, ha assegurat que l’entrada en funcionament dels trens de les sèries 7.000 i 8.000 servirà per “fer la vida de la gent una mica millor, més fàcil, i per tant, més feliç”.