TMB ha dissenyat a escala real una maqueta dels nous combois de metro de Barcelona, que circularan per les línies 1 i 3 a partir del 2022. Es tracta de 50 vagons accessibles que s’estan fabricant a la planta de Santa Perpètua de Mogoda. 26 seran d’ample internacional i circularan per l’L3, mentre que la resta, 24, seran d’ample ibèric i seran “especials per a l’L1”.

Segons TMB, la reproducció a escala real, tant del compartiment per a passatge com de la cabina de conducció, “ha servit per validar els diferents aspectes del disseny de l’exterior i l’interior”. Del total de vagons, 42 estaran ja disponibles entre aquest estiu i el mes de novembre, mentre que els últims vuit estaran enllestits el 2023.

Els combois han de substituir els que estan afectats per l’amiant, i de fet, TMB ja en va presentar el disseny en el marc de la Smart City Expo del 2019, D’aquesta manera, l’empresa de transports continua renovant la flota. Aquest abril ja es van estrenar trens a l’L5 que “avisen” abans de tenir una avaria.

Seients reservats als nous vagons de metro de Barcelona
Seients reservats

Com serà el nou metro?

Els passadissos i les portes seran més amples. A més, els accessos als vagons estaran diferenciats per fora en color vermell, per tal de fer-los més visibles. En el cas del primer vagó, no caldrà accionar el polsador per obrir la porta i hi haurà avisadors lluminosos i acústics per facilitar-ne la localització a les persones amb discapacitat visual. En aquests punts, també s’eliminaran les barreres verticals per facilitar l’entrada de cadires de rodes.

Un cop a l’interior dels trens, hi haurà seients reservats per a persones amb mobilitat reduïda, que tindran a l’abast un polsador per demanar parada, en què s’activaran les senyalitzacions lluminoses i acústiques. També s’han deixat espais lliures de seients als extrems del tren per tal que s’hi puguin allotjar quatre cadires de rodes.

Espai reservat als nous vagons de metro de Barcelona
Espai reservat a cadires de rodes a l’interior dels vagons

Per informar del recorregut, hi ha pantalles sobre les portes en què s’indica la pròxima estació. I com ja es fa ara, també se n’informarà a través dels altaveus. Finalment, el conductor tindrà un accés independent per entrar i sortir del tren.