“Pot haver-hi vehicles amb una etiqueta B (és a dir, que tindran prohibit circular per Barcelona a partir de 2020) però que contaminin menys que un altre que porti l’etiqueta C”, assegura Ramón Cases, secretari general del Gremi de Tallers de Reparació. Per Cases abans de prohibir a determinats vehicles que accedeixin i/o circulin per la ciutat s’hauria d’haver apostat per altres mesures, com per exemple tenir en compte el manteniment del cotxe.

El responsable del Gremi de Tallers argumenta que un cotxe quan surt del concessionari té un determinat nivell d’emissions certificat, però que aquest es pot veure alterat al llarg de la seva vida útil en funció del manteniment que se’n faci i de les reparacions a què estigui sotmès. El Gremi de Tallers també vol posar en relleu que actualment en la ITV, la inspecció tècnica de vehicles, no es verifiquen els nivells d’òxid de nitrogen ni les partícules en suspensió que emeten els cotxes dièsel, i que potser l’Administració també podria actuar en aquest sentit.

D’altra banda, els concessionaris no creuen que la mesura els pugui perjudicar, sinó més aviat al contrari. Víctor Navaja, gerent d’un negoci de venda de cotxes de segona mà, considera que aquells qui no vulguin renunciar a conduir un cotxe per Barcelona però no disposin de la certificació de la DGT per força hauran de comprar un vehicle nou. La majoria dels concessionaris usats venen cotxes de poc quilometratge, mentre que a internet és on es fan la majoria de transaccions entre particulars de cotxes vells. Aquí és on més es pot notar la pèrdua de valor dels vehicles d’abans de l’any 2000.

Un parc automobilístic envellit

La crisi s’ha notat en el manteniment dels vehicles, que ara van menys al taller que no pas abans. A tot això cal sumar-hi que el parc automobilístic català s’ha envellit aquests últims anys. Els cotxes tenen una edat mitjana d’11,5 anys, quan a Europa és de nou anys.

Del cotxe al transport públic

Caldrà veure, doncs, si el pla de l’Ajuntament serveix per restar cotxes dels carrers o únicament incentiva a canviar els vehicles vells per nous. La clau segurament la tindrà l’acceptació d’una altra de les mesures presentades ahir, que incentiva a donar de baixa els vehicles sense certificat de la DGT a canvi de bitllets de transport públic gratuïts durant un any, una mesura que, perquè serveixi per reduir significativament la contaminació, demana un canvi d’hàbits en el dia a dia de molts ciutadans.