Agafem el cotxe per sortir de Barcelona des de l'avinguda Meridiana. Just abans d'arribar a la plaça de les Glòries ens trobem les primeres restriccions. Ens desvien cap al carrer de Bolívia. És en aquest punt, a la confluència amb el carrer de Badajoz on topem amb un col·lapse de trànsit. Molts conductors s'han queixat de la manca d'informació. "Això és un caos, és una desinformació total" "Volia anar al centre comercial i això esta tallat. No sé que esta passant, la veritat" "Entenc que el trànsit és inevitable si hi ha obres" Retencions que s'han repetit al matí al carrer de Los Castillejos, tot i que a la tarda la situació ha millorat. De fet, als voltants del mercat dels Encants, no hi hagut gaires problemes de circulació. Alguns dels conductors, però, encara desconeixien quina ruta havien d'agafar per arribar a la destinació. "Estem donant voltes i no sabem què agafar per anar cap a Mataró" "Hem anat seguint les indicacions que ens deien i ja està" "Hi han hagut molts carrers tallats i ara també problemes per sortir" Una situació que segons la Guàrdia Urbana s'anirà normalitzant amb els dies. FRANCISCO RUIZ, responsable d'obres de la Guàrdia Urbana "És normal que fins que la gent no comenci a conèixer la nova forma de distribució del trànsit al voltant del que fins ara era una rotonda, doncs és possible que durant un parell de dies hi hagi un cert desconcert." Els problemes principals d'aquesta tarda s'han resolt quan finalment, la Guàrdia Urbana ha obert el tram que uneix el carrer de Badajoz i el carrer de la Independència. Les primeres restriccions han començat a les vuit del matí al lateral de la Gran Via en sentit Besòs. Hi havia molt poca circulació i això ha facilitat també el tall a l'avinguda Meridiana. Tot plegat perquè a la tarda, la banda mar de la rotonda interior de Glòries ja estigués totalment tallada al trànsit. Per sota el tambor, ara només s'hi pot circular pel costat muntanya. Ho fan els vehicles que entren a la ciutat pel lateral de Gran Via. CARLES CHICO, cap de Coordinació d'Obres a l'Espai Públic "És desconcentrar aquest trànsit d'aquest punt per transformar aquest espai en un futur parc i en una nova àrea de centralitat a la ciutat." Amb aquestes restriccions, els conductors hauran de fer un canvi d'hàbits. Els vehicles que vénen del centre per la Diagonal o pel lateral de la Gran Via es desvien pel carrer de Los Castillejos i els qui pugen al Poblenou per Meridiana giren prèviament a Bolívia. Els passa el mateix als que volen accedir al centre des de Diagonal o la Meridiana. En aquest cas, circulen pel nou eix Badajoz-Independència, mentre que els que vénen per Dos de Maig es desvien pel carrer d'Aragó. Amb aquests itineraris alternatius, Glòries ha deixat de ser una gran rotonda i s'ha convertit en una plaça quadrada. Els únics vehicles que poden travessar la rotonda inferior de Glòries són els taxis i els autobusos. Ho fan per aquest carril habilitat i hi passen el 7, l'H12, l'N2 i l'N7. En canvi el bus 92, a partir de dilluns haurà de circular per l'eix Badajoz-Independència. Pel que fa al metro, l'accés de l'interior de Glòries també quedarà anul·lat de forma provisional a principis de setmana. L'únic transport públic que no està afectat per les obres és el TRAM, que funciona amb total normalitat.

La reforma de la plaça de les Glòries ha entrat aquest dissabte en una nova fase. La banda mar de la rotonda inferior s’ha quedat pràcticament sense trànsit, perquè a partir de la setmana vinent s’hi començarà a treballar en l’enderroc d’aquesta part de l’anell viari elevat. D’aquí a una setmana, només els carrils centrals de la Gran Via travessaran la plaça de les Glòries per entrar o sortir de la ciutat, fent servir encara un dels dos viaductes, el del cantó muntanya.

El que avui s’ha fet realitat és la desaparició de la gran rotonda que envoltava, a peu de carrer, la Diagonal, la Meridiana, el carrer del Dos de Maig i els laterals de la Gran Via. Des d’ara, el trànsit que s’aproximi a les Glòries per aquestes vies serà desviat pels carrers més propers de la trama ortogonal de l’Eixample, formant un rectangle que ve a substituir la rotonda.

Nou eix Badajoz-Independència

La part esquerra del rectangle és el carrer de Los Castillejos, que des d’ahir travessa la Diagonal, en sentit mar. A la dreta, aquest vespre han quedat enllaçats els carrers de Badajoz i Independència, que des d’avui seran un de sol a efectes de circulació, per tal de comunicar directament la Llacuna del Poblenou amb el Clot. Ahir els operaris treballaven a corre-cuita per tenir a punt el nou vial, que travessa antigues voreres i també les vies del Trambesòs. Al llarg del dia d’avui hi han completat la senyalització.

El nou eix s’ha obert cap a les 18.15 h de la Diagonal en amunt, però no ha estat fins a una hora més tard que els cotxes han començat a passar directament des del carrer de Badajoz fins al de la Independència. El retard en l’obertura del carrer de Badajoz ha provocat un col·lapse de trànsit al carrer de Bolívia, format per tots els cotxes que hi eren desviats des de la Meridiana en sentit nord i que després no podien creuar les Glòries. En obrir Badajoz, la congestió de trànsit s’ha reduït.

Mitja rotonda tancada

Des que fa tres mesos van començar les obres de reforma de les Glòries, la Diagonal en sentit Besòs està tallada abans d’arribar a la plaça de les Glòries. Des d’ahir, els vehicles es desvien cap al carrer de Los Castillejos. A primera hora d’aquest dissabte s’ha tallat l’accés a la rotonda des del lateral de la Gran Via, que queda desviat també cap a Los Castillejos. Només els taxis i autobusos 7 i H12 hi seguiran passant, atès que disposaran d’un carril reservat per travessar la plaça.

Poc després de dos quarts de nou, també s’ha tallat la Meridiana en sentit nord: just davant dels nous Encants, el trànsit queda desviat cap al carrer d’Àlaba, que ha canviat de sentit en el seu últim tram, per sobre del carrer de Bolívia. Tot i que els vehicles que pugin per la Meridiana poden desviar-se directament cap a Bolívia just davant del Teatre Nacional.

Durant la propera setmana, encara funcionarà el costat muntanya de la rotonda inferior de les Glòries, però només s’hi podrà accedir des del lateral de la Gran Via en sentit d’entrada al centre de la ciutat. Aquest matí també ha quedat tallada la Meridiana en sentit sud a l’altura del carrer de la Independència, fins que al vespre s’ha obert el nou eix provinent del carrer de Badajoz. Ara, els vehicles que baixen per la Meridiana poden incorporar-se a aquest eix, canviar de sentit o bé entrar al carrer del Clot.

I a primera hora del matí ha quedat tallat el carrer del Dos de Maig a l’altura del de Consell de Cent, que és on morirà amb el nou disseny de la plaça de les Glòries.

Fases següents

Dissabte vinent, els vehicles que surtin de Barcelona per la plaça de les Glòries deixaran de fer servir la banda mar de l’anell viari elevat i passaran a ocupar la banda muntanya. Tot el trànsit d’entrada passarà per baix, fent servir la part de la rotonda inferior, que encara quedarà en funcionament. D’aquesta manera, ja es podrà començar a treballar en l’enderroc d’una part de l’anell viari elevat, la més propera a l’edifici del Disseny Hub Barcelona.

La segona fase de les obres començarà el 2 de juny. Durant l’estiu s’enderrocarà la banda muntanya del tambor viari. La plaça quedarà totalment lliure el setembre de 2014. L’enderroc de l’antic anell elevat i totes aquestes obres associades hauran costat uns 36 milions d’euros. Els vehicles que entrin a la ciutat continuaran vorejant l’antiga anella arran de plaça, mentre que els de sortida travessaran el centre de les Glòries per un vial provisional. Quan s’hagi enderrocat tot el tambor, s’hi farà també una altra calçada provisional per al trànsit d’entrada, en espera de perforar el túnel de la Gran Via, a partir del primer semestre de 2015. El projecte de construcció del túnel no està definit, però s’estima que pot costar més de 200 milions d’euros.

Un cop el trànsit quedi soterrat, es començarà a fer realitat la Canòpia urbana ideada pels paisatgistes Ana Coello de Llobet i Agence Ter, guanyadors del concurs internacional d’arquitectes convocat per donar forma a la nova plaça de les Glòries. La proposta guanyadora té un cost de 29,9 milions d’euros i preveu executar-se en sis fases diferents, entre 2015 i 2018.