Ara sí que ja no hi ha marxa enrere: ha arribat el dia D a la plaça de les Glòries. Els que, d'entrada, notaran més els canvis seran els cotxes que la voregen per l'interior. Es calcula que cada dia ho fan uns 54.000 vehicles, que hauran de variar la ruta. A partir de dissabte, els conductors que pugin o baixin per la Diagonal en direcció a les Glòries ja no la podran travessar pel mig. Passarà el mateix amb els que vinguin de la Meridiana, que trobaran la ruta tallada, com també els vehicles que baixin per Dos de Maig i els que hi vulguin accedir des de lateral de la Gran Via. La transformació d'aquest espai comporta un canvi d'hàbits obligat per als conductors. Glòries ja no serà més una gran rotonda sinó una plaça quadrada, una gran illa de l'Eixample vorejada per Aragó, Los Castillejos, Bolívia i l'eix Badajoz-Independència. La connexió d'aquests dos carrers, que uniran el Poblenou amb el Clot, estarà llesta el mateix dissabte. A l'altre costat de la plaça, els operaris enllestien aquesta tarda els últims retocs per poder obrir ja demà al trànsit el carrer de Los Castillejos, tallat fins ara per la Diagonal i que ajudarà a evitar Glòries. MANUEL VALDÉS, gerent adjunt d'Infraestructures "Hi ha moltes altres alternatives, més properes, més llunyanes, per no haver de passar necessàriament per Glòries. Anem amb una mica de paciència, hauran de canviar una mica els hàbits, però està tot preparat perquè surti el millor possible. Tenint en compte que serà un àmbit d'obra." Les afectacions no es limitaran només al trànsit en superfície. A partir del dia 22 hi haurà ja les primeres desviacions per als vehicles que circulen per damunt de l'anella. Uns moviments necessaris per començar a enderrocar el tambor a finals de mes.

Des del 16 de novembre de 2013 s’ha treballat en la fase 0 de les obres, que ha consistit a preparar els terrenys per a l’enderroc del tambor viari. En aquest temps s’ha resolt la discontinuïtat d’alguns carrers per tal de garantir la malla urbana de l’Eixample. S’ha acabat l’obertura del carrer de Los Castillejos, la connexió entre Badajoz i Independència i el canvi de sentit del carrer d’Àlaba. L’inici de la primera fase de les obres, que arrencarà el 15 de febrer, comporta afectacions importants en la mobilitat de cotxes, vianants, transport públic i bicicletes. Durant els primers dies, la Guàrdia Urbana desplegarà un ampli dispositiu per garantir que el trànsit sigui fluid.

Un enorme quadrat viari

A partir del 15 de febrer la rotonda inferior de la plaça de les Glòries quedarà anul·lada i substituïda per un nou espai de tipus quadrangular, format pels carrers d’Aragó i el Consell de Cent al nord, Los Castillejos, Bolívia i l’eix Badajoz-Independència. Un gran quadrat on conflueixen la Gran Via, la Diagonal i la Meridiana i on ara circulen uns 54.000 vehicles al dia. A partir del 22 de febrer s’iniciarà l’enderroc del tambor, un fet que comportarà el desviament del trànsit d’entrada i sortida pel tronc central de la Gran Via. La segona fase d’obres començarà el 2 de juny, i comportarà l’enderroc de l’estructura muntanya del tambor. La plaça quedarà totalment lliure el setembre de 2014.

Durant el període d’obres es recomana evitar que la plaça de les Glòries sigui un punt d’entrada i sortida de la ciutat. L’Ajuntament proposa itineraris alternatius com ara les rondes de Dalt (B-20) i del Litoral (B-10,) l’avinguda Meridiana, o el carrer d’Aragó.

Moure’s a l’entorn de la plaça

Per garantir la mobilitat a l’entorn de Glòries hi ha una sèrie de recomanacions pràctiques: per accedir al centre es recomana fer servir el carrer d’Aragó i l’avinguda Meridiana. Si es vol anar del centre cap al Poblenou, es recomana circular pel carrer de Bolívia i l’avinguda Diagonal. Si el destí és la zona de la Meridiana-el Clot, l’alternativa és circular per l’eix Badajoz-Independència.

Pel que fa al transport públic, l’accés a l’estació de Glòries de l’interior de la rotonda queda provisionalment anul·lat. Les línies d’autobús han adaptat els recorreguts de totes les línies i s’han traslladat de manera provisional algunes de les parades. Les línies que circulen per la Gran Via (7, H12, N2, N7) disposaran d’un carril bus habilitat que travessarà la plaça.

La línia 92 elimina el seu pas pel costat mar de la rotonda, incorpora una nova parada i baixa per Independència-Badajoz fins a la Diagonal, on reprèn l’itinerari habitual. En sentit muntanya, el 92 es connecta per l’eix Badajoz-Independència i guanya una nova parada sota la torre Agbar abans de creuar la Diagonal. El 192 varia el recorregut i té parades al carrer de Bilbao i la Línia 60 té l’orígen i final al carrer del Perú, cantonada amb la rambla del Poblenou.

L’Ajuntament ha previst una campanya de comunicació amb informació sobre els itineraris amb els diferents recorreguts alternatius.