La Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB) no està satisfeta amb com TMB ha gestionat les obres de rehabilitació de l’L1 del metro. Sis dies després de l’inici del tall entre el Fondo i el Clot, l’entitat critica les alternatives de transport proposades per TMB perquè comporten una “pèrdua excessiva de temps” que, segons diu, afecta 362.139 viatgers diaris de mitjana. La FAVB carrega sobretot contra els dos serveis alternatius de bus llançadora: “Provoquen un autèntic caos”. Per això, l’associació demana a l’Ajuntament que busqui solucions urgents.
Les obres de l’L1 entre el Clot i el Fondo obliguen els viatges a buscar rutes alternatives fins al 30 d’agost. De fet, el temps de trajecte alternatiu triplica l’habitual amb el metro. La FAVB creu que la “gran complexitat” en les combinacions que s’ofereixen és difícil d’entendre per a moltes persones usuàries, ja que algunes d’aquestes no tenen accés a internet per planificar el viatge amb antelació. D’altra banda, l’entitat assenyala el “caràcter popular” dels barris afectats i com les alternatives de transport comporten “un augment de la jornada laboral“.
L’associació veïnal lamenta que TMB no hagi consultat la planificació de les obres amb agents i entitats socials abans d’implantar les alternatives de transport. La FAVB defensa que la millor opció era desdoblar les obres en dos anys: fer la rehabilitació entre el Fondo i Fabra i Puig durant l’agost del 2019 i la del tram restant, fins al Clot, l’agost del 2020. L’entitat creu que d’aquesta manera es podria garantir una alternativa “clara” de bus llançadora d’inici a fi, ja que d’aquesta manera seria “viable” unir els extrems de les obres. També diuen que fer les obres només a l’agost hauria reduït l’afectació en els usuaris, ja que és període de vacances per a molts.
Afectacions agreujades per l’onada de calor
El primer dia del tall de l’L1 del metro va començar el 29 de juny, quan Barcelona encara vivia l’onada de calor del juny. Aquest episodi meteorològic, diu la FAVB, va agreujar les afectacions perquè les marquesines instal·lades no fan ombra a tot el passatge que s’hi acumula, sobretot en les hores punta. De fet, l’entitat té constància que hi ha barcelonins que han optat per tornar a agafar el cotxe per moure’s per la ciutat davant les alternatives proposades per TMB.
La Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona també s’ha sumat a les protestes de les persones amb mobilitat reduïda, que van denunciar que TMB no els va tenir en compte a l’hora de dissenyar les alternatives de transport.