L’Ajuntament es mostra optimista per l’eficàcia de la zona de baixes emissions, que entrarà en funcionament l’1 de gener. Xifren en 50.000 els cotxes sense etiqueta afectats i el consistori es mostra convençut que molts d’aquests conductors es passaran al transport públic. Això hauria de repercutir en un descens de les emissions i una millora de la qualitat de l’aire.

L’investigador del CSIC Xavier Querol veu la implantació d’aquesta mesura com un començament “que arriba tard” i que ha d’anar complementada d’altres mesures per reduir de manera efectiva el trànsit i la contaminació a la ciutat. Proposa, en primer lloc, la creació de busos metropolitans connectats amb pàrquings dissuasius. També és partidari del peatge urbà que, explica, en ciutats com Estocolm o Milà ha resultat molt efectiu, amb reduccions del 30 i el 20 % de les emissions respectivament.

Una altra de les mesures que, a parer de Querol, seria molt efectiva és l’electrificació del parc de vehicles de mercaderies i de transport de passatgers: “Són vehicles que funcionen 12 hores al dia quan els privats ho fan una hora i mitja. Electrificar un d’aquests vehicles seria l’equivalent a 10 vehicles privats”.

Actualitzar la zona de baixes emissions per afectar més vehicles

Des de Promoció del Transport Públic són més partidaris del peatge urbà. El president de l’entitat, Ricard Riol, creu que l’impacte de la zona de baixes emissions serà ínfim i demana que es vagi actualitzant per incloure cada vegada més vehicles afectats.

Ecologistes en Acció també reclama el peatge urbà

Ecologistes en Acció també creu que l’impacte de la zona de baixes emissions serà pràcticament nul perquè acabarà provocant una renovació del parc de vehicles. Per això, reclamen, també, el peatge urbà que, assenyalen, pot arribar a reduir un 30 % de les emissions. Demanen a l’Ajuntament que sigui valent i no esperi més a implantar-lo.