Enguany es compleixen 20 anys de la posada en marxa de la Setmana de la Mobilitat. Ecologistes en Acció valora molt positivament aquesta iniciativa perquè recorda a la ciutadania la importància de reduir l’ús del vehicle privat, però assegura que calen polítiques ambicioses per aconseguir aquest objectiu. La portaveu de l’entitat, Maria Garcia, considera que s’han de fer canvis ràpids i en posa com a exemples el peatge urbà i l’eliminació de l’espai públic destinat als vehicles de motor. Critiquen també que el Dia sense Cotxes es planifiqui en cap de setmana, quan la incidència de l’acció és menor.

Més superilles per millorar la qualitat de l’aire

Ecologistes en Acció valora positivament la posada en marxa de les superilles però creu que són mesures aïllades i alerta que només es millorarà la qualitat de l’aire quan s’implantin les 500 superilles que hi ha projectades. A més, demana a les administracions una transformació de les grans artèries de la ciutat com ara la Diagonal o la Meridiana per reduir el volum d’entrada de vehicles: “A Barcelona hi ha més d’un milió de vehicles circulant. Es necessita reduir un 50 % aquest trànsit per tal de millorar la qualitat de l’aire“. Per reclamar-ho, durant aquesta setmana tenen previst fer diverses accions reivindicatives.

Zona de baixes emissions

Al gener es posarà en marxa la zona de baixes emissions. Tal com s’ha presentat aquest dilluns, l’Ajuntament imposarà multes de fins a 1.800 euros als vehicles més contaminants. Ho farà a partir del mes d’abril, però la mesura no ha tingut una bona acollida per part d’Ecologistes en Acció. Consideren que amb aquesta ordenança s’afavorirà la renovació del parc de vehicles, però no s’aconseguirà reduir el volum de trànsit, tal com ja ha passat a altres ciutats europees.