El nou bus a demanda de la part sud de Torre Baró i de Vallbona ha començat a circular en substitució del polèmic bus 180 amb, segons TMB, un volum de viatgers similars al que tenia en aquest horari el 180, el bus al qual substitueix. La majoria dels viatgers han fet servir ja el primer dia l’aplicació de reserva ElMeuBus, que té, ara per ara, un centenar d’usuaris inscrits. La resta han pujat sense reserva, però informadors de TMB els han explicat com ho han de fer a partir d’ara per fer servir el bus.
A més d’informadors al carrer o als busos, s’han organitzat vuit sessions formatives de caire pràctic per aprendre a gestionar l’aplicació. “Això és una nova lògica de funcionament de bus de proximitat que passa pel que el bus s’adapta a les necessitats dels usuaris més que no pas els usuaris a les necessitats dels horaris i de les rutes del bus, i permet programar l’arribada del bus cada dia”, ha afirmat Bonet.
L’objectiu dels 25 minuts màxims d’espera
Aquest bus a demanda és la solució que TMB i Ajuntament donen a les queixes dels veïns de la part sud de Torre Baró i sud de Vallbona, descontents amb els 45 minuts d’espera del 180 des del primer dia, al juny del 2019. Amb aquest sistema es volen escurçar aquestes esperes.
D’una banda, perquè ara es reserva el pas del bus. “Per tant, aniràs a la parada quan hagi d’arribar el bus”, apunta Laia Bonet. D’altra banda, perquè es conserven les 34 parades de la Línia 180, però l’itinerari el marcaran les reserves, que fixen origen i destí. “És un autobús que et porta a l’hospital, a l’escola, al lloc on vols anar i crec que això és el rellevant, va d’un lloc a un altre sense fer parades intermèdies. De manera que els recorreguts no són especialment llargs“, afirma Xavier Marcé, regidor de Nou Barris.
Avaluació en sis mesos
El Meu Bus Torre Baró Sud – Vallbona Sud ha engegat com a prova pilot i, per tant, en sis mesos es farà una avaluació conjunta amb el veïnat dels dos barris sobre el servei. En el primer dia en marxa, alguns usuaris han apuntat alguna incidència. De la seva banda, l’AV Torre Baró vol donar al bus a demanda un temps per veure com funciona.
El tercer bus a demanda de Barcelona
Aquest bus a demanda és el tercer que circula per Barcelona, i no serà l’últim. El primer es va estrenar amb èxit també a la part alta de Torre Baró l’any 2019, i l’any passat es va estendre també cap a una part de Vallbona.
A partir d’aquesta experiència, Montbau i Vall d’Hebron van donar la benvinguda al seu a principis d’aquest any, i en un mes es van duplicar els usuaris. Després del bus a demanda del sud de Torre Baró i sud de Vallbona, n’hi ha més en projecte, un per al Farró i Galvany i un altre per a les Planes.