L’obligatorietat de portar la mascareta al transport públic és gairebé l’única mesura contra la covid-19 que continua vigent, però cada cop va perdent més seguidors —com a mínim al metro i als transports ferroviaris. Si al juny els qui hi duien la cara tapada eren encara majoria, ara ja no sempre és així i l’incompliment de la norma s’ha estès. Ni cartells ni avisos per megafonia són suficients per assegurar que tothom en porti, i tot plegat genera debat entre els usuaris: tal com està la pandèmia a Catalunya, caldria continuar duent-la?

Els qui no la treuen de la butxaca consideren que no, que ja seria hora de convertir-la, com a molt, en una recomanació. “Som molts els qui ja no la utilitzem. Jo sé que s’ha d’usar, que així ho marca la normativa, però prefereixo no portar-la”, explica una passatgera de Renfe. “Fins ara vivia fora del país i no sabia que encara s’havia de dur. A mi m’és igual, prefereixo no tapar-me la cara“, reconeix un jove que fa el trajecte entre Montgat i Barcelona.

Què fas? Et baralles amb la meitat del vagó?”
Usuari de Rodalies de Catalunya

Alguns dels qui compleixen l’obligatorietat al peu de la lletra se’ls miren amb recel: “La mascareta em protegeix i em molesta que no la portin. Si és obligatòria, ho és per a tothom”, rebla una altra usuària de Renfe. I un company de comboi afegeix: “Què fas? Et baralles amb la meitat del vagó? Jo ho compleixo i que cadascú faci el que vulgui”. Com els qui no en duen, la majoria dels qui porten la boca tapada també pensen que ja tocaria eliminar la mascareta al transport públic.

Alguns experts defensen l’efectivitat de la mascareta

Mentrestant, alguns experts que betevé ha pogut consultar defensen l’efectivitat de la mascareta als serveis de tren, metro i autobús. És el cas de Salvador Macip, investigador de la Universitat de Leicester i de la UOC. Macip recorda que la pandèmia no ha marxat i, de fet, fins i tot creu que l’ús de les mascaretes al transport públic seria més efectiu si anés acompanyat d’altres mesures anticovid.