Treballar més protegits contra les agressions. Aquesta és la demanda que fan els treballadors de TMB als autobusos. Una representació ha tallat aquest matí la Línia 64 per reclamar que l'empresa hi posi solucions, com l'aplicació del reglament dels viatgers, que preveu multes de fins a 1.800 euros. JOSÉ MARÍA PUBILL, delegat del Comitè de Seguretat i Salut de TMB "Se ha propuesto a la empresa que tome medidas. Que sancione a los agresores // y que actúe con el protocolo de seguridad y que nos proteja también físicamente en los autobuses por medio de cámaras o mamparas." Les mampares i les càmeres de seguretat ja es van provar l'any 2007 en un programa pilot que, segons TMB, no va tenir consens entre els empleats. Els treballadors, però, diuen que més del 60% de la plantilla va votar a favor de la instal·lació i que si no es tira endavant és per altres raons. "La empresa alega, aunque diga que no, que la imagen de estar encerrado detrás de un cristal no le gusta, les gusta más que tengamos un trato directo con el conductor. El valor que tienen las mismas tampoco és costoso comparado con la compra de tres autobuses biarticulados que les han costado dos millones de euros." Des de l'any 2010, en què 23 treballadors van patir agressions, el nombre ha anat augmentant progressivament fins a 2013, en què la xifra ha baixat. Des de TMB treuen importància a la situació. Consideren que són casos aïllats tenint en compte els 180 milions de viatges que es fan anualment a Barcelona. Tot i això i per minimitzar el nombre d'agressions, organitzen cursos de psicologia per mostrar als treballadors com empatitzar amb els usuaris i reunions mensuals per detectar-ne les causes principals i buscar-hi solucions.
Una dotzena de treballadors d’autobusos de TMB, juntament amb delegats del Comitè d’Empresa, han tallat aquest dilluns la Línia 64. Han volgut així mostrar el rebuig a les agressions que asseguren que reben amb freqüència molts conductors. En el darrer any n’hi ha hagut 26, bàsicament per part de passatgers i altres conductors de la via pública. L’última agressió a un treballador de TMB, va tenir lloc precisament a la Línia 64, al desembre. Per aquest motiu, han provocat aturades de cinc minuts als autobusos que van de la Barceloneta a Pedralbes.
Els conductors d’autobús de TMB es mostren en desacord amb l’empresa perquè creuen que no se’ls protegeix de les agressions de passatgers i d’altres conductors. El Comitè de Seguretat i Salut demana la instal·lació de mampares i càmeres de seguretat als vehicles per tal de reforçar la seguretat dels treballadors.
L’origen de les agressions acostuma és divers però acostuma a estar relacionat amb discussions de trànsit. “La mayoría son de discusiones de tránsito: golpes que han tenido, o roces en la linea, que es cuando se ponen más violentos. Pero tambien hay pasajeros que por cualquier cosa, porque no han picado la parada a tiempo o por lo que sea que también hacen agresiones”, explica José Maria Pubill que és delegat del Comitè de Seguretat i Salut Laboral de TMB. Pel que fa als horaris i localitzacions on es produeixen més atacs al personal és difícil trobar un patró. “Hay lineas de periferia que son conflictivas en el aspecto que igual te tiran piedras, porque tambien te disparan balines o cosas de esas. Lo que son agresiones puede ser cualquier linea. Normalmente pasa por el centro y tanto te pasa de mañana como te puede pasar por la noche.”
Les agressions, tal com explica TMB, són mínimes si es comparen amb els 180 milions de viatges anuals que es fan a Barcelona. Els treballadors, però, creuen que cada vegada són accions més violentes i pensen que s’ha de procurar que siguin encara menys