Feia tres anys que el nombre de viatgers del transport públic no augmentava però el darrer any ha canviat la tendència. Concretament, el 2013 s'hi van fer 627 milions de viatges, una dècima per sobre de l'any anterior. L'únic mitjà de transport que ha reculat és el metro, que va registrar tres milions i mig de viatges menys. A l'altra cara de la moneda hi ha els autobusos, que l'any passat van registrar un 1,7% més de viatges. EDUARD COLLDECARRERA "El transport que va augmentar més el nombre de passatgers durant el 2013 va ser l'autobús gràcies, en part, a l'implantació de la nova xarxa orotogonal, que a hores d'ara gairebé transporta el 25% dels viatgers." "Hombre, yo las estoy viendo muy bien cada día, los autobuses los veo más finos." "Les línies convencionals diria que més o menys igual. I l'H8 la veritat és que passa bastant sovint i va molt ràpid." "Son más rapidos que ningunos." Pel que fa als aspectes que millor valoren els ciutadans del servei, en els primers llocs hi ha la seguretat, la facilitat d'accés a l'autobús i l'atenció a l'usuari.

Durant el 2013, 627,23 milions de passatgers van utilitzar el sistema de transport públic, un 0,1% més que l’any anterior. Després d’anys de davallada, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) llegeix aquesta xifra com un senyal de la recuperació econòmica i la confirmació d’un canvi de tendència.

Així, la xarxa d’autobusos va guanyar un 1,7% més de viatgers mentre que el metro en va perdre un 1%. La franja horària del matí, de 7 a 10 h, és la que va rebre més usuaris al metro, un servei de transport que els usuaris valoren amb un 7,52 sobre 10. Pel que fa al servei de NitBus, es va establitzar a la ciutat de Barcelona.

Pel que fa a la implantació de la nova xarxa ortogonal d’autobusos, segons el comunicat d’AMB “transporta el 25% dels passatgers dels serveis de gestió directa, i l’objectiu és que d’aquí a pocs mesos sigui el 30%”.

Segons les dades d’aquest 2013, 74.327.906 persones van utilitzar els busos de gestió indirecta (+ 1.213.235), i 182.962.541 (+ 2.989.958) els de gestió directa; pel que fa al metro, unes 369.936.756 (- 3.568.016) persones el van triar com a mitjà de transport.

Canvi positiu per al medi ambient

Antonio Poveda, vicepresident de Transport i Mobilitat de l’AMB, ha afirmat que l’augment de la mobilitat en transport públic suposa un canvi de tendència respecte als darrers anys“és un factor positiu” per al medi ambient i “és també un indicador fiable de la recuperació, tot i que lenta, de l’activitat econòmica de la Barcelona metropolitana”.

La tendència en l’ús del transport va ser molt similar en totes les xarxes: durant el primer quadrimestre de 2013 es va registrar una pèrdua de viatgers i l’increment es va detectar durant l’últim tram de l’any, a partir dels mesos de setembre i octubre.

L’ús del transport turístic, en augment

El Barcelona Bus Turístic i el Tramvia Blau van registrar 6,3 milions de viatgers, una xifra que suposa una pujada del 4,1%. Pel que fa al trasllat a l’aeroport, el servei Aerobús va augmentar un 2,6% i el servei de bus turístic Barcelona City Tour va pujar un 2,7%.