El govern creu que amb els informes ha quedat clar que la connexió del tramvia per la Diagonal és la millor opció si es comparen els costos amb els beneficis. Sobre la taula diu que hi té ara arguments sòlids que reforcen una tesi que ha defensat des del principi i per la qual ara ha allargat la mà als grups per a un acord polític. JANET SANZ, tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat "És l'opció més òptima davant de la resta. Però ho hem dit des del principi: tot això no ho volem fer sols. Requereix de les màximes complicitats polítiques". MARC GARCIA "La recerca del consens no sembla, per ara, una feina fàcil. Alguns grups han qüestionat l'efectivitat dels informes i pel que fa al traçat, només Esquerra s'ha mostrat partidària de la connexió per la Diagonal. ALFRED BOSCH, president del Grup Municipal d'ERC "Tramvia per la Diagonal sí, però ben fet i amb totes les opcions ben explorades." SANTIAGO ALONSO, regidor de C's "No és només si per la Diagonal o no. Hem de parlar d'inversions, el pressupostos de l'Ajuntament són finits." DANIEL MÒDOL, regidor del PSC "A dia d'avui el consens per fer aquestes inversions no és en el tramvia." CiU i PP han reiterat l'oposició a connectar el tramvia per la Diagonal. JOAQUIM FORN, portaveu del Grup Municipal de CiU "Nosaltres seguim defensant el desenvolupament de la nova xarxa de bus i, en aquest cas, el desplegament del bus elèctric." ALBERTO FERNÁNDEZ DÍAZ, president del Grup Municipal del PP "Ada Colau vol el tramvia per la Diagonal ja i per aquesta via i nosaltres continuem el rebuig." Per la CUP, en canvi, la clau és en la gestió del servei. MARÍA JOSÉ LECHA, presidenta del Grup Municipal de la CUP Capgirem Barcelona "Si va a parar a empreses privades o revertirà en el transport públic". El govern ha dit que vol una major participació pública en la gestió del tramvia, ara a mans privades. Però no ha concretat quan ni com es farà, ni tampoc el cost de rescatar la concessió d'aquest servei.

Segons Janez Sanz, els estudis tècnics elaborats per experts conclouen que “l’opció de la Diagonal és la millor en termes de costos i beneficis”. “Els estudis diuen que hi ha la necessitat, hi ha la manera i per on s’ha de fer”, ha afegit. La tinenta d’alcalde ha reconegut, però, que aquest projecte no el pot fer el govern tot sol. “És un projecte de mandats que requereix la màxima complicitat”, ha dit Sanz, que ha defensat que els estudis són “un nou punt de partida per sumar tothom a un projecte de ciutat”.

Només ERC avala la connexió per la Diagonal

La recerca del consens entre els grups no sembla fàcil. El president del Grup Municipal d’ERC, Alfred Bosch, és l’únic que s’ha mostrat obert a acceptar-la. “Tramvia per la Diagonal sí, però ben fet i amb totes les opcions ben explorades”, ha dit Bosch, que reclama que hi hagi del cert una rebaixa de la contaminació. Daniel Mòdol, del PSC, ha recordat al govern que “el consens no és en el tramvia sinó en l’L10 del metro”. Des de Ciutadans, Santiago Alonso ha afegit que “els pressupostos de l’Ajuntament no són finits” i que cal prioritzar les inversions.

El portaveu del Grup Municipal de CiU, Joaquim Forn, ha reiterat que l’aposta del seu partit és el bus elèctric per la Diagonal. Forn ha assegurat que la connexió del tramvia “és un projecte amb feblesa” i que “va en detriment d’una empresa pública com TMB”. Des del PP, Alberto Fernández Díaz ha criticat que el govern vulgui fer passar el tramvia per la Diagonal “ja”, i ha reiterat el rebuig a aquesta proposta.

La gestió del tramvia, pública o privada?

La presidenta del Grup Municipal de la CUP Capgirem Barcelona, María José Lecha, ha insistit que una de les condicions que posa el seu partit és que la gestió del tramvia sigui pública. “Volem saber si tota la inversió anirà a parar a empreses privades o revertirà en el transport públic”, s’ha preguntat. Des del govern, Janet Sanz ha dit que aquest debat s’haurà de fer en el marc de l’ATM i que la voluntat de l’executiu és que hi hagi “una major participació pública” en la gestió del tramvia. Sanz no ha concretat com es farà ni el cost que implicarà recuperar l’actual concessió privada d’aquest transport.