“Primer la comoditat, perquè no té canvi de marxes i és molt silenciós… Segon, és molt econòmic. No és el mateix gastar-te cada dia 10 euros en gasoil que gastar-te poc més d’un euro diari.”

És el primer balanç que fa en Jaume Camós, taxista, dels nou mesos que fa que condueix un cotxe elèctric. Després de catorze anys d’experiència professional al volant, diu, que ha decidit fer “el salt al taxi del segle XXI”.

La instal·lació d’un punt de rècarrega particular

No només s’ha comprat el vehicle, també s’ha instal·lat un punt de recàrrega a la seva plaça d’aparcament del garatge de la comunitat de veïns. L’únic tràmit que cal fer és notificar-ho amb un mes d’antelació a la resta de propietaris del pàrquing adjuntant la documentació tècnica.

El cost de l’obra està entre els 1.200 i els 1.500 euros, en funció de si s’alimenta el punt de recàrrega a partir del mateix comptador de l’habitatge, o bé, si es dona d’alta un nou subministrament individual. En el cas que la instal·lació es faci en una residència unifamiliar, el preu es rebaixa fins al miler d’euros.

Estendre la xarxa d’estacions de recàrrega

A banda de la recàrrega vinculada a un cotxe elèctric particular, existeixen altres tipus d’instal·lacions, que es poden trobar a la via pública: al carrer, estacions de servei, centres d’oci, etc.

A la ciutat hi ha dotze estacions de càrrega ràpida i una vintena de semiràpides. Els punts de recàrrega ràpida permeten assolir uns 180 km d’autonomia en mitja hora i, en canvi, en els semiràpids cal el doble de temps, una hora, per aconseguir la mateixa autonomia.

Al conjunt del territori català, hi ha 1.202 endolls de vehicle elèctric. Una xifra encara insuficient per garantir l’autonomia dels cotxes 100 % elèctrics quan surten de la ciutat. Aquesta és per molts, “la gran assignatura pendent”.

Des del sector reconeixen que s’ha de resoldre aquesta qüestió, tot i que també s’estan donant les primeres passes. Enchufing és una empresa del sector que es va crear fa dos anys i en aquests temps asseguren que el mercat ha crescut exponencialment, i que cada vegada són més els particulars, empreses i administracions que instal·len punts de recàrrega.

Segons Gerard Barris, director tècnic d’Enchufing, els cotxes que es fabriquen actualment ja tenen una autonomia d’entre 300 i 500 quilòmetres. Només cal crear una xarxa de punts de recàrrega estesa per tot el territori.

“L’usuari ha de tenir la tranquil·litat que pot fer un viatge llarg perquè disposa d’una infraestructura de punts de càrrega estesa per tot el territori. “

Ajuts per a la mobilitat eficient

En aquest sentit, a les ajudes del govern central s’hi han sumat recentment una convocatòria de subvencions per a la mobilitat elèctrica de l’Institut Català d’Energia de la Generalitat. Aquest programa finança les estacions d’accés públic de rècarrega ràpida, semiràpida i també els punts privats vinculats.