El repte dels trenta dies amb bicicleta torna a la ciutat per tercera vegada aquest abril. La iniciativa té l’objectiu de crear l’hàbit de l’ús de la bicicleta entre aquells que encara no la utilitzen diàriament. Es vol fomentar així els desplaçaments amb aquest mitjà a la feina o al centre d’estudis, i compartint-ho a les xarxes socials. Entre els qui se sumen al repte hi ha ciclistes professionals, però també aquells que volen canviar la rutina dels seus desplaçaments.

El repte s’organitza justament en el mes en què se celebra el Dia Internacional del Ciclista, aquest dissabte, i el Dia Internacional de la Bicicleta, el 19 d’abril. Actualment ja es fan més de 145.000 desplaçaments diaris a la ciutat en bicicleta, una xifra que duplica la de fa una dècada.

Per la tendència creixent de l’ús d’aquest mitjà de transport, investigadors del grup d’urbanisme de la UOC, com Laura Calvet-Mir, asseguren que l’administració “s’ha de replantejar el model de transport de tota l’àrea metropolitana”, ja que, afirma, actualment “hi ha una forta pressió a la via urbana”.

Tercera edició dels trenta dies sobre dues rodes

La iniciativa dels 30 dies en bicicleta va néixer el 2010 a la ciutat de Minneapolis, als Estats Units, i ja fa tres anys que se celebra a Barcelona, organitzada pels Amics de la Bici. El repte vol ajudar a crear l’hàbit de l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport, ja que un hàbit s’adquireix en 21 dies. És així com hem conegut dos dels participants: La Manuela Rosero i en Xavi Calvo. Tots dos són usuaris de la bicicleta des de fa anys, la Manuela “des de fa 16 anys, perquè tinc una feina sedentària i volia fer exercici”. A en Xavi, però, ja li ve des de ben petit “quan els meus pares em van regalar la primera bici amb cinc anys”.

Destaquen que Barcelona és una ciutat “amable” per moure’s en bici, ja que “és prou planera”, però coincideixen en replantejar el sistema de carrils bici: “La majoria, com el de la Diagonal, han quedat petits per a la quantitat de bicicletes que hi passen”, diu la Manuela, i en Xavi aposta per “tenir en compte més la qualitat dels carrils que no pas la quantitat, perquè hi ha carrils que no s’entenen”.

30 dies en bici vol que tothom que s’atreveixi a pedalar cada dia del mes d’abril, ja sigui fent un passeig curt o un trajecte més llarg, comparteixi l’experiència, amb una fotografia, a través de les xarxes socials Twitter, Facebook o Instagram amb les etiquetes #30diesAMBbici, #30DEB, #30diesenbiciBCN i #AMBbici.

A més, aquells qui publiquin les fotografies durant un mínim de 21 dies entraran en el sorteig d’una bicicleta elèctrica.