control maletes t2 aeroport prat barcelona
Foto: Lluís Sibils (ACN)

(ACN/Redacció) “Això és el que, quan viatgem, el passatger no veu“. Així descriu la cap del Departament d’Instal·lacions Especials de l’aeroport del Prat, Sheila Muñoz, l’entramat de 2,1 quilòmetres de cintes del sistema automatitzat de tractament d’equipatges (SATE) de la T2 de l’aeroport del Prat, que ja compleix amb els requisits de la normativa europea. Des que els viatgers facturen les seves maletes, els equipatges tarden 3,5 minuts a recórrer algun dels sis patis de la T2B fins als remolcs de les empreses de servei de terra, “handling”, que les transportaran fins a l’avió. El SATE de la T2, que va entrar en ple funcionament fa mig any, té una capacitat per analitzar 7.200 equipatges per hora.

Els equipatges pugen per una cinta situada a pocs metres dels taulells de facturació, en una zona restringida al públic, per ser identificats automàticament i ser distribuïts a cada avió. L’equipament, que també es troba operatiu a la T1, ja incorpora els requisits de la nova normativa europea de detecció d’explosius EDS (“explosive detection system”) Standard 3. 

12 màquines d’inspecció de maletes

En total, hi ha 12 màquines d’inspecció que disposen de la tecnologia més avançada, la tomografia computaritzada, equivalent als TAC aplicats a la medicina. Segons Aena, a més de millorar la inspecció, aporten més fluïdesa en la gestió de les maletes

En tres minuts i mig, cada equipatge passa el primer nivell del control automàtic EDS i és derivat cap al remolc de l’empresa de “handling” perquè el traslladi a la bodega de l’avió. De fet, el 80 % de les maletes el supera sense problemes, davant el 50 % de l’anterior sistema, de manera que es guanya amb “agilitat i seguretat”, segons Aena. Muñoz detalla que la normativa preveu fins a quatre fases més que poden dilatar una mica més aquest procés. En cas que l’equipatge sigui sospitós, passa a una segona fase de la inspecció, que consisteix en l’anàlisi de la maleta per part d’operadors de seguretat

El tercer nivell de control, amb la Guàrdia Civil

Si, tot i així, consideren que conté algun producte que pot comprometre la seguretat del vol, s’eleva a un tercer nivell i la maleta passa per una altra màquina que l’escaneja amb la supervisió, aquest cop, de la Guàrdia Civil. Els agents poden estar uns minuts més analitzant-la i, si cal, “conciliar” amb el passatger perquè respongui sobre el seu contingut, un extrem que ja suposaria arribar al quart filtre. 

El darrer nivell d’inspecció, el cinquè, té lloc quan es confirma que l’equipatge conté material explosiu. En aquest cas, es tanca en un contenidor pressuritzat i es trasllada a un espai controlat per fer-lo detonar. “No hi hem arribat mai amb un equipatge real“, confirma la cap del Departament d’Instal·lacions Especials de l’aeroport del Prat. De fet, puntualitza, només s’han fet simulacres preveient aquest escenari. 

11 milions de maletes aquest 2023

Actualment, per la T2 hi passen dues cinquenes part dels viatgers anuals de l’aeroport. L’any 2019, el Prat va registrar més de 52 milions de viatgers, el seu màxim històric, i aquest 2023 la xifra encara quedarà lleugerament per sota, al voltant dels 50 milions. Fa quatre anys, es van gestionar 11.952.986 equipatges i l’any passat, amb més de 40 milions de viatgers, 9.431.878. La previsió per a aquest any apunta a uns 11 milions de maletes, segons fonts d’Aena.