Foment del Treball ha presentat aquest dilluns les conclusions d’un estudi amb 11 propostes que s’han posat sobre la taula per a l’ampliació de l’aeroport de Barcelona-el Prat. La comissió que considera que la millor solució és allargar la pista més propera al mar 840 metres per sobre de La Ricarda. Aposten per construir una plataforma sobre pilones per reduir l’impacte a l’espai natural.

D’aquesta manera, la pista arribaria als 3.500 metres de longitud, perquè els avions del mercat puguin operar en les pitjors condicions meteorològiques.

foment ampliacio aeroport

Per fer-ho sobre La Ricarda, proposen elevar la pista fins a una cota de sis metres amb una estructura elevada de pilones. “Dona prou recorregut com per tenir un espai d’entre 1,6 i 2,5 metres per sobre de la làmina d’aigua”, ha explicat el president de la comissió per a l’ampliació de la infraestructura, Lluís Moreno. També plantegen la possibilitat de construir aquesta plataforma amb material permeable.

Aquesta proposta, malgrat que creuen que és la millor solució, admeten que podria afectar el funcionament del Port de Barcelona, per això, Foment considera que caldria arribar a una entesa amb l’enclavament portuari.

Altres opcions viables

També consideren viable l’extensió a partir de 300 metres o la gestió de pistes independents, malgrat que admeten que aquesta darrera opció tindria un impacte acústic en els municipis propers. Calculen que dels 3.500 veïns afectats que hi ha en l’actualitat, es passaria a 70.000 habitants de Gavà, Viladecans i Castelldefels.

Compensar l’impacte ambiental

Per compensar l’impacte ambiental i recuperar La Ricarda, proposen crear un nucli de zona humida. L’informe parteix de la premissa que l’espai natural actual està “degradat” i que hi cal una intervenció urgent. Per això, consideren que l’ampliació de l’aeroport pot ser també una oportunitat per millorar-lo.

Entre les propostes que han descartat hi ha la pista sobre el mar, les pistes encreuades guanyant terreny a l’aigua o construir altres aeroports a la zona de Vilafranca o de l’Anoia. Tampoc no veuen amb bons ulls l’opció de derivar vols als aeroports de Reus i Girona. Entre totes les propostes, però, la que veuen com la pitjor opció és “no fer res”, és a dir, no ampliar l’aeroport.

“Ara o mai”

El president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, s’ha mostrat confiat que aquestes conclusions faran possible el consens entre l’executiu central, la Generalitat i els ajuntaments del Prat i Barcelona. Llibre ha insistit que es tracta d’una “gran oportunitat” d’impulsar el creixement econòmic, atreure talent i connectar Barcelona amb el món. “És ara o mai” ha repetit en fins a sis ocasions. També ha assegurat que “farem del Prat l’aeroport més sostenible i ecològic del món”.