Retards en els vols, cancel·lacions o anul·lacions, càrrecs en la facturació d'equipatge o denegacions d'embarcament són únicament alguns exemples dels problemes amb què es troben els passatgers quan volen. De fet, de les 1.400 consultes que ha rebut l'Agència Catalana del Consum aquest estiu, 900 se centraven en el sector aeri, i no sempre relacionades amb les companyies de baix cost. ALFONS CONESA, director Agència Catalana de Consum "Les companyies, que no vol dir que siguin millors ni pitjors unes que altres, però lògicament aquelles que quan fem el rànquing transporten més quantitat de viatgers, que tenen més vols, són les que normalment tenen més reclamacions." Tot i això, aquestes 900 reclamacions queden molt lluny de les 5.600 que es van registrar el 2012. Una diferència abismal que s'explica sobretot pel tancament de Spanair el gener de l'any passat. Pel que fa a aquest estiu, el vol de Vueling que va deixar a Dubrovnik desenes d'usuaris durant més d'un dia ha estat un dels casos més reclamats. Precisament aquesta companyia ha estat sancionada per cobrar més de 60 euros per la impressió de les targetes d'embarcament. Una pràctica que duen a terme també altres empreses com Ryanair i que no està permesa a l'Estat espanyol. ALFONS CONESA, director Agència Catalana de Consum "Les reclamacions primer s'han de fer a la companyia, a l'empresa i si no han contestat en un mes, aleshores és quan han de presentar la reclamació en un organisme de consum." Els canals per dirigir-se a l'Agència Catalana de Consum són el 012 per via telefònica i el web consum.cat.

Entre les causes referents a vols, hi trobem diversos casos: retards de vols, cancel·lacions o anul·lacions, càrrecs en la facturació d’equipatge, denegacions d’embarcament principalment per la no acceptació de la documentació, pèrdues o danys en l’equipatge, pèrdua de vols a causa d’informació errònia o gestió lenta de la facturació, i el suplement per imprimir les targetes d’embarcament. Precisament, Consum va sancionar recentment Vueling per aquesta pràctica prohibida a Espanya, però no regulada a la Unió Europea. Altres companyies, com Ryanair, també han arribat a cobrar 70 euros per impressió.

El nombre de consultes ha estat sensiblement inferior al de l’any 2012 a causa de la reducció en el nombre de passatgers i sobretot al tancament de Spanair, que generava moltes reclamacions a l’Agència Catalana de Consum. Però, un any més, la majoria de les consultes a aquest organisme durant l’estiu tenen a veure amb els serveis de les aerolínies. La resta fan referència a hotels i allotjaments en general, restaurants i bars, agències de viatges, i el transport marítim i fluvial.

L’Agència recomana als usuaris que en cas de dubte truquin al 012 o que visitin el web www.consum.cat.