La vaga als filtres de seguretat de l’aeroport del Prat començarà aquest divendres, 9 d’agost, i si res no canvia podria allargar-se dies. Davant d’un escenari complicat, tant Aena com l’Agència Catalana del Consum han llançat alguns consells als viatgers. El més important: arribar amb temps a la terminal, sobretot en cas que s’hagi de facturar l’equipatge.
Si normalment es recomana ser-hi dues hores abans, en aquest cas seria prudent fer-ho amb tres o quatre hores d’antelació. En cas de perdre el vol, l’agència recorda als usuaris que poden fer reclamacions al Ministeri de Foment, l’últim responsable d’un mal funcionament d’un servei públic com és l’aeroport. D’altra banda, Aena facilita el telèfon 913 211 000 per obtenir informació actualitzada sobre la situació. També recorda que els viatgers que hagin reservat aparcament podran arribar dues hores abans mantenint la tarifa.
El 2017 ja hi havia serveis mínims del 90 %
Durant la vaga de l’estiu del 2017 els serveis mínims decretats pel Govern espanyol ja eren del 90 % i les cues que es van formar als filtres de seguretat van ser quilomètriques, de fins a dues hores en alguns moments del dia. No només se’n va veure afectada la T1, sinó també la T2. Fa dos anys, el col·lapse va començar el 24 de juliol i, aleshores, els treballadors dels controls pertanyien a l’empresa Eulen.
Com va començar el conflicte fa dos anys?
El conflicte va començar sense cap aturada convocada. En un primer moment, els vigilants van negar estar fent una vaga de zel i van atribuir les cues al dèficit de treballadors. Al cap d’uns dies, van convocar aturades parcials que van desembocar en una vaga indefinida que es va aturar abruptament després dels atemptats del 17 d’agost. L’Estat va acabar decretant un laude de compliment obligat. Es va forçar l’empresa a pagar als treballadors un plus anual de 200 euros i a reforçar el personal en hores punta.