La connexió del tramvia per l’avinguda Diagonal entra, ara sí, en una fase definitiva després d’anys de debat i estudis. Les obres han començat aquest dilluns i, en una primera fase, allargaran el tramvia per la Diagonal des de la plaça de les Glòries fins al carrer de Girona en un traçat que modificarà el disseny de l’avinguda. L’alcaldessa, Ada Colau, i el president de la Generalitat, Pere Aragonès, han donat el tret de sortida oficial a les obres en un acte al Museu del Disseny.

Els operaris han començat a treballar aquest dilluns al matí al tram entre el passeig de Sant Joan i el carrer de Roger de Flor. Des de primera hora, una màquina ha començat fer demolicions al tronc central de l’avinguda per construir la futura plataforma per on passarà el tramvia, el carril bici i la zona verda. De moment, es mantindran els mateixos talls que hi ha a la Diagonal per les obres del col·lector, però de forma progressiva s’aniran afectant més trams.

mapa connexió tramvia Diagonal

També s’ha començat a treballar entre la la plaça de les Glòries i el carrer de Los Castillejos, en un dels laterals que ja estava tancat al trànsit.

1,5 quilòmetres i 108 M €

El tram per on s’allargarà el tramvia, d‘1,5 quilòmetres, tindrà tres estacions noves: Monumental, Sicília i Verdaguer. A Glòries, el projecte preveu un intercanviador de tramvia, bus i metro davant del Museu del Disseny. Les obres d’aquesta primera fase s’allargaran uns 21 mesos, amb la previsió que es pugui posar en servei a principis del 2024. Després, caldrà afrontar el tram fins a Francesc Macià, que encara té el projecte pendent. Al contrari dels trams en què el tramvia ja funciona, al tram nou els tramvies tindran la catenària soterrada.

Les obres es van licitar per un pressupost de 108 milions d’euros, que pagaran l’Ajuntament i la Generalitat, aquesta última a través de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). En concret, el consistori assumirà 56 milions d’euros i s’encarregarà d’urbanitzar la Diagonal. L’ATM, per la seva banda, pagarà 52 milions d’euros, que inclouen la compra de nous combois (a càrrec de l’Ajuntament, l’Àrea Metropolitana i l’ATM)

Afectacions en la mobilitat

Els treballs, que es van adjudicar a finals del 2021, començaran de forma simultània en tot el tram afectat de la Diagonal, des de Glòries fins al carrer de Girona. Això generarà afectacions en la mobilitat tot i que en molts casos no vindran de nou perquè es mantindran els mateixos talls que ja hi ha per les obres del col·lector, que van començar a finals del 2020. L’Ajuntament de Barcelona assegura que conforme avancin els treballs s’anirà informant de les noves afectacions.

Una Diagonal amb menys trànsit

La connexió del tramvia canviarà la fesomia de la Diagonal, que reduirà significativament l’espai ara destinat als cotxes i ampliarà les àrees per a vianants, bicicletes i zones verdes. Entre el passeig de Sant Joan i el carrer de la Marina, el tramvia passarà pel tronc central al costat d’un carril bici bidireccional de quatre metres d’amplada. Les voreres s’ampliaran fins al set metres i mig i el trànsit privat quedarà relegat als laterals.

Al tram entre els carrers de la Marina i de Los Castillejos es manté la rambla central (a sota hi ha un túnel de Rodalies) i el tramvia passarà a banda i banda. Les voreres s’ampliaran fins als set metres i mig i quedarà només un únic vial per a veïns. El carril bici bidireccional que hi haurà a la resta de la Diagonal tindrà continuïtat per la banda muntanya.