L’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat escenifiquen aquest dilluns al matí en un acte conjunt l’inici de les obres de connexió del tramvia per la Diagonal. A l’acte, que s’ha fet a l’interior del Disseny Hub, hi han participat l’alcaldessa, Ada Colau, i el president de la Generalitat, Pere Aragonès. També representants d’altres municipis de l’àrea metropolitana, com l’alcaldessa de Sant Feliu de Llobregat, Lídia Muñoz o l‘exconseller de Territori Damià Calvet. També hi ha assistit el vicepresident de mobilitat de l’AMB, Antoni Poveda, i el coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macías, que va ser nomenat coordinador del projecte del tramvia durant el mandat anterior a l’Ajuntament de Barcelona.

En aquesta primera fase, les obres allargaran el tramvia de la Diagonal des de la plaça de les Glòries fins al carrer de Girona (per enllaçar amb l’estació de metro de Verdaguer). Es tracta d’un tram d’1,5 quilòmetres que tindrà tres estacions: la Monumental, Sicília i Verdaguer. A les Glòries, el projecte preveu un intercanviador de tramvia, bus i metro davant del Museu del Disseny.

Una obra “que clamava el cel”

Ada Colau ha afirmat que aquest dilluns “és un dia molt bonic, que ens el mereixíem” i creu que la connexió del tramvia ha estat “un èxit col·lectiu” i sobretot, un “èxit ciutadà”. Afirma que amb la connexió “s’ha donat un salt d’escala en la mobilitat sostenible a tota l’àrea metropolitana”. L’alcaldessa ha afegit que “s’està transformant la ciutat per la Barcelona del futur” i ha afirmat que aquesta “era una obra necessària, útil i que clamava el cel”. Per la seva banda la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, ha qualificat l’inici de les obres com “un dia històric i emocionant”.

Aragonès afirma que no serà “una mesura aïllada”

Durant la seva intervenció, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha assegurat que la connexió del tramvia “no serà una mesura aïllada” i que cal seguir treballant amb dos objectius: articular “molt millor” el conjunt del territori i seguir avançant en la “descarbonització” del transport públic”. Aragonès ha afirmat que s’ha de millorar la xarxa de Rodalies, augmentar el nombre d’estacions de metro i millorar la xarxa de busos”.

Reclamacions de la PTP

Durant la seva intervenció, el president de l‘Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Adrià Ramírez, s’ha mostrat molt satisfet per l’inici de les obres, però tot i això ha reclamat que es comenci ja a treballar en les altres fases del projecte i ampliar el recorregut del tramvia (amb més parades a municipis com Esplugues de Llobregat o Badalona). Ramírez ha demanat també a les administracions que s’implantin mesures per potenciar l’ús del transport públic: estacions intermodals de bus, carrils bus-VAO i peatges urbans. Les obres les financen les dues administracions: l’Ajuntament de Barcelona i també la Generalitat, a través de l’ATM.

La primera fase, en servei el 2024

Les obres d’aquesta primera fase s’allargaran uns 21 mesos. Per tant, es preveu que estiguin acabades a finals del 2023 i es pugui posar en servei a principis del 2024. Després, caldrà afrontar el tram següent fins a la plaça de Francesc Macià. El projecte per unir el tramvia canviarà el disseny de l’avinguda Diagonal. Les obres afectaran la mobilitat, tant a l’avinguda Diagonal com a la plaça de les Glòries i a altres carrers on hi haurà talls de trànsit.