El tramvia de la Diagonal no tindrà catenària aèria en el tram que es farà de nou, entre la plaça de Francesc Macià i la de les Glòries. Els cables que alimenten els trens se soterraran en un “tercer carril” que s’ubicarà entre els rails de la via. D’aquesta manera, l’Ajuntament aposta per “la màxima integració urbana” del tramvia, evitant que hi hagi cables i elements verticals en superfície. Per poder implantar el sistema, ja va aprovar una partida extraordinària de 4,2 milions d’euros.

Les obres per connectar els dos tramvies han començat aquest dilluns, amb treballs al tram que va del passeig de Sant Joan al carrer de Roger de Flor i entre la plaça de les Glòries i el carrer de Los Castillejos. De moment, no han causat afectat la mobilitat, ja que es mantenen els mateixos talls que hi ha a la Diagonal per les obres del col·lector. L’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat han escenificat l’inici de les obres d’unió del tramvia amb un acte que s’ha fet a l’interior del Disseny Hub.

Espais diàfans, sense pals ni cables

El sistema suposarà un canvi visual, especialment en cruïlles grans, com la del carrer d’Aragó o el passeig de Sant Joan. En aquests casos, l’Ajuntament remarca que caldria instal·lar-hi un gran nombre d’elements verticals i tensors per sostenir la catenària convencional. En canvi, argumenten que la nova tecnologia “garantirà un espai diàfan, sense pals, totalment respectuós amb aquets context tan singular”. També permetrà fer més visibles els monuments o edificis emblemàtics.

El tramvia seguirà funcionant amb catenària aèria en els trams que ja estan en funcionament i canviarà de sistema al tram nou. Per fer-ho, només hauran de desplegar o replegar el pantògraf. En el tram nou, els trens s’alimentaran des de terra i rebran electricitat exclusivament quan hi passin, “de forma contínua i segura”. Quan no hi circuli cap tramvia, la catenària no tindrà corrent, de manera que no suposarà cap risc per als vianants. A més, l’Ajuntament assegura que es garanteix l’autonomia dels tramvies, també en “condicions meteorològiques cada cop més extremes” i que tampoc no es veuran afectats si hi ha talls de trànsit.

Caldrà adaptar-hi els tramvies i comprar-ne més

El que s’ha escollit és el sistema d’alimentació contínua per terra (TAC), però perquè puguin fer el recorregut sencer per la Diagonal, els trens actuals s’hi hauran d’adaptar. En una primera fase, se n’adaptaran 18 i se’n deixaran 23 per a una segona fase. Segons el consistori, serà la primera vegada a l’estat que s’implementa aquesta tecnologia i la segona vegada al món que s’hi adapta una flota de tramvies que ja està en funcionament. A més, per cobrir el tram nou, s’hauran de comprar tres trens.

Fer desaparèixer la catenària aèria és una tendència que també s’ha implantat en altres ciutats del món, encara que amb solucions i tecnologies diferents. La primera ciutat que ho va fer va ser Bordeus, el 2003, i més tard també es va desplegar en altres ciutats franceses com Niça o Reims. De l’àmbit internacional, el consistori destaca també els casos de Rio de Janeiro, Dubai i Sydney. Els cables penjant, però, també han desaparegut en ciutats més properes, com Saragossa o Sevilla.