La demanda d’autobusos interurbans de la Generalitat, els coneguts com a busos exprés, no para de créixer. Segons ha explicat a ‘El matí de Barcelona’ el secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, al llarg del 2019 s’ha incrementat entre un 8 i un 10 % la capacitat d’aquests autobusos interurbans. Gavín assegura que durant tot l’any s’ha estat fent un reforç continuat d’aquestes línies, com a resposta a l’increment de la demanda, que també ronda el 10 %. El secretari d’Infraestructura i Mobilitat creu que molts dels nous usuaris provenen de Rodalies, que han trobat en aquest mitjà de transport una alternativa ràpida i eficaç per desplaçar-se a Barcelona.
Gavín, a més, ha explicat que la Generalitat té reservats més d’11 milions d’euros per reforçar aquestes línies interurbanes a mesura que la demanda ho vagi requerint. Un increment que podria produir-se a partir de l’1 de gener del 2020 amb l’entrada en vigor de l’ordenança de la zona de baixes emissions, que prohibirà circular els vehicles més contaminants.
Actualment hi ha 26 línies de bus exprés que connecten Barcelona amb ciutats com Sabadell, Ripoll, Vic, Mataró, Sant Pere de Ribes, Granollers o Vilanova, amb una freqüència de pas elevada i horaris extensius.
Adif: ni un quilòmetre nou de vies des del 1978
Sobre la saturació de Rodalies que alerta un recent estudi del RACC, especialment quan entri en vigor la zona de baixes emissions, la Generalitat ho atribueix a la manca d’inversions d’Adif. Isidre Gavín recorda que fa 10 anys l’Estat va anunciar una inversió de 4.000 milions d’euros en Rodalies i Regionals i només n’ha executat un 14 %. “L’Estat no ha construït ni un sol quilòmetre de via des del 1978”, es lamenta.
Des de la Generalitat, en canvi, asseguren que no havien prioritzat mai tant la inversió en transport públic com ara, amb l’emergència climàtica. Gavín posa com a exemple l’encàrrec de 15 trens nous dels Ferrocarrils de la Generalitat, els 15 del metro, i el d’un centenar d’autobusos, la majoria amb més capacitat. En el cas dels 15 trens dels Ferrocarrils permetran que des de Terrassa i Sabadell pugui sortir un tren cap a Barcelona cada cinc minuts, i des de Sant Cugat surti cada dos minuts.