A les portes de l’entrada en vigor de la zona de baixes emissions, els conductors de vehicles sense etiqueta ambiental s’han de plantejar alternatives de transport a partir de l’1 de gener del 2020. Segons un estudi del RACC, el tren i els FGC són la primera opció per als usuaris afectats que es desplacen entre l’àrea metropolitana i Barcelona. Pel que fa als conductors que es mouen dins de la ciutat, el metro és l’opció que més enquestats es plantegen.

Segons el RACC, hi ha 108.000 vehicles que circulen per l’àrea de la futura la zona de baixes emissions sense etiqueta ambiental. Per tant, a partir de l’1 de gener del 2020 no hi podran accedir els dies laborables entre les 7 i les 20 h. El mes de setembre es va fer una enquesta a 400 conductors que es veuran afectats per les restriccions de la ZBE Barcelona i se’ls va preguntar quines alternatives de transport es plantejaven.

Entre els usuaris que es desplacen dins de Barcelona, un 34 % estudien utilitzar el transport públic quan entri en vigor la ZBE. Dins d’aquest grup, el metro és l’opció més atractiva per al 28 % dels enquestats i el 6 % restant se l’emporten Rodalies i els FGC. En canvi no hi ha cap dels conductors consultats que estudiï canviar el vehicle actual pel bus urbà. Destaca el volum d’indecisos: un 19 % dels participants en l’estudi han respost “no ho sé” o “no ho he decidit”. El 12 % dels conductors opten per la compra d’un cotxe nou o un de segona mà.

Dels qui es mouen entre Barcelona i l’àrea metropolitana amb un vehicle sense etiqueta ambiental, un 30 % es plantegen passar a utilitzar Renfe o els FGC. Aquí cal afegir-hi un 14 % d’usuaris que aparcaran el vehicle per moure’s amb altres alternatives de transport públic, ja sigui metro o bus exprés. Els usuaris que estudien comprar un cotxe nou o de segona mà representen el 20 % dels enquestats.