Les bicicletes ja no podran circular per la vorera a partir de l’1 de gener del 2019. De fet, tal com marca la normativa, els ciclistes podran ser sancionats amb 100 euros, sempre que no hi hagi altres agreujants com conducció temerària. Tot i això, la Guàrdia Urbana deixarà un període d’adaptació en què avisarà els usuaris, excepte les conductes més greus, i a finals de gener començarà a multar els infractors.

El director de Mobilitat de l’Ajuntament, Adrià Gomila, ha recalcat que la normativa també afecta les interseccions, i adverteix els ciclistes que “no es podrà fer drecera per voreres i passos de vianants” per seguir el carril bici.

Al novembre, l’Ajuntament ja va iniciar una campanya informativa per explicar als ciclistes que amb el nou any, quedarà sense efecte la moratòria que es va decretar el 2015 i que permet circular per voreres de 4,75 metres que en tinguin tres d’espai lliure. Els ciclistes hauran d’anar pel carril bici o la calçada i només podran anar per voreres de més de cinc metres, sempre que no hi hagi un carril bici.

La fi de la moratòria afecta principalment els carrers de la trama Cerdà, és a dir, als de l’Eixample i Sant Martí. L’Ajuntament considera que amb els nous carrils bici (ja se superen els 200 km de xarxa), els carrers de zona 30 i els de plataforma única, Barcelona ja disposa d’uns mil quilòmetres d’itineraris segurs per a bicicletes. Per informar els ciclistes del canvi, des del desembre una vintena d’informadors recorren els carrers de la ciutat repartint tríptics amb la nova normativa.

bicicleta vorera

Les sancions per als ciclistes que incompleixin les normes oscil·len entre els 100 i els 500 euros, en funció de la gravetat dels fets. Segons l’Ordenança de circulació de vianants i vehicles, que data del 2015, les bicicletes només podran anar per la vorera en aquests casos:

  • Voreres de més de cinc metres d’amplada, amb tres metres d’espai lliure
  • Carrils bici situats a la vorera, circulant a un màxim de 10 km/h
  • Circular de nit (22 a 7 h) per voreres de més de 4,75 metres, amb tres metres d’espai lliure
  • Ciclistes menors de 12 anys, acompanyats d’adults

Els conductors, en el punt de mira

La Guàrdia Urbana vigilarà que els ciclistes compleixin la normativa, però també estarà alerta del comportament dels conductors de vehicles a motor. L’ordenança que els conductors han de respectar una separació d’1,5 metres entre cotxes i bicis en cas d’avançament. També prohibeix “conductes d’assetjament” al ciclista, com ara tocar el clàxon.