Les bicicletes han de circular per Barcelona amb un llum blanc al davant i un de vermella al darrere, així com elements catadiòptrics. Així ho indica la normativa, tot i que molts ciclistes la incompleixen. De fet, la Guàrdia Urbana va sancionar 608 ciclistes el 2018 per no dur els elements adequats a l’hora d’anar amb bicicleta de nit per Barcelona.

El fet de no portar els elements adequats pot provocar que un conductor de cotxe no apreciï la presència d’un ciclista abans de fer una maniobra, fet que pot augmentar la possibilitat de col·lisió.

Des de l’1 de gener del 2019, les bicicletes ja no poden circular per la majoria de voreres de Barcelona. Això vol dir que els ciclistes han d’anar obligatòriament per la calçada, per carrils bici, per zones 20 o 30, per plataformes úniques i per voreres que tinguin més de cinc metres d’amplada. Moltes de les bicicletes que comparteixen calçada amb vehicles de motor no porten els llums corresponents. Alguns conductors han viscut moments de perillositat amb ciclistes, precisament per aquesta raó.

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”Multes de 100 euros als ciclistes que circulin per la vorera” style=”flat” shape=”square” color=”pink” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/mobilitat/bicicletes-vorera-gener-2019-barcelona/|||” css=”.vc_custom_1540210221769{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}”][/vc_column][/vc_row]

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”Barcelona està preparada perquè les bicicletes circulin per la calçada?” style=”flat” shape=”square” color=”inverse” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/basics/normativa-bicicletes-bacc-catalunya-camina-fatec/|||” css=”.vc_custom_1540210391676{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}”][/vc_column][/vc_row]

Campanya de conscienciació

L’Ajuntament de Barcelona i entitats en defensa de la bicicleta fan campanya des de fa anys per conscienciar sobre la importància de portar llums a la ciutat, sobretot de nit. Per exemple, el Bicicleta Club de Catalunya reparteix fulletons informatius en què expliquen tot el que un ciclista ha de saber abans de pujar al seu vehicle.

Campanya per la llum a les bicicletes de nit

El consistori assegura que comença a veure els resultats d’aquestes campanyes informatives. Adriana Manel, coordinadora tècnica de la Gerència de Mobilitat i Infraestructures, assegura que els usuaris “prenen més consciència que és un vehicle”. Per tant, diu, saben que és important adoptar totes les mesures de seguretat que ajuden a la visibilitat de la bicicleta.

Desconeixement de la normativa entre els ciclistes

Un equip de betevé ha sortit a diversos carrers de la ciutat i ha pogut constatar que, tot i que hi ha ciclistes que porten els llums adequats, n’hi ha d’altres que cometen infraccions: o bé perquè només porten un dels dos llums obligatoris, o bé perquè no en duen cap. La majoria dels infractors asseguren que desconeixien la normativa, tot i les campanyes informatives del consistori i de les entitats.

Davant d’aquest desconeixement generalitzat, el secretari del Bicicleta Club de Catalunya, Adrià Arenas, proposa algunes mesures per evitar aquestes infraccions:

  • Que les botigues de bicicletes incloguin els llums quan venguin aquest vehicle.
  • Que les botigues de bicicletes facin conscienciació als compradors que s’emporten aquest vehicle a casa.
  • Que hi hagi una major educació viària a les escoles, per tal que els nens coneguin la normativa de la bicicleta des de petits.

Bicicleta de nit sense llum