La Comissió de Govern ha aprovat un nou paquet de carrils bici a Barcelona que no es podran executar, majoritàriament, fins al proper mandat, després de les eleccions municipals del 26 de maig. Aquesta segona fase d’ampliació i millora de la xarxa existent preveu 45 km més de carrils bici amb un pressupost de 28,2 milions d’euros, però no hi ha cap calendari d’execució ni s’ha concretat per on es començarà.

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha admès que tot dependrà de “la voluntat política” del govern que hi hagi a partir del mes de juny. “El que fem és deixar tota la feina feta perquè governi qui governi, si vol fer carrils bici, tingui la feina feta”, ha explicat Vidal. La regidora ha dit que la planificació que s’ha aprovat permetrà continuar l’extensió de carrils bici sense haver de començar de zero.

carril bici Diagonal

Carrils bici fora de la vorera

Una de les actuacions previstes és fer eliminar els carrils bici que encara hi ha en algunes voreres i posar-los en calçada per evitar conflictes entre vianants i ciclistes. Els carrils bici on es vol actuar són els següents:

  • Avinguda Diagonal, entre passeig de Gràcia i Sicília
  • Avinguda Diagonal, entre Glòries i Josep Pla
  • Gran Via de les Corts Catalanes, entre plaça d’Espanya i Ildefons Cerdà
  • Carrer de Tarragona, entre plaça d’Espanya i Països Catalans
  • Passeig de Lluís Companys

En el primer cas, es posarà el carril bici als laterals, com s’ha fet en un tram de la Gran Via. A la part baixa de la Diagonal, el carril bici passarà a la calçada com s’ha fet davant de Diagonal Mar. A la Gran Via entre Espanya i Ildefons Cerdà el carril bici també es posarà a la calçada lateral. En el cas de Tarragona, es donarà continuïtat al carril bici de Numància.

carril bici plaça Catalunya

Carril bici a la plaça de Catalunya

També es preveu la connexió entre carrils bici existents. Una intervenció destacada és el carril bici que, per primer cop, es vol fer a la plaça de Catalunya, per connectar la ronda de Sant Pere –on ja s’ha fet carril bici- amb la plaça de la Universitat. El projecte executiu determinarà com es resol l’encaix amb la parada de taxis i la zona de càrrega i descàrrega que hi ha a la ronda de Sant Pere.

Altres carrils bici planificats per connectar la xarxa són el del passeig de la Zona Franca, a l’avinguda Diagonal (entre Pius XII i el parc de Cervantes), al carrer de Motors i a l’eix Ramon Trias Fargas – passeig Marítim.

Adéu als carrils bici de doble sentit

La nova planificació de carrils bici preveu també eliminar-ne alguns de bidireccionals per evitar la circulació contra direcció. És el cas del de la travessera de Gràcia, que serà d’un sol sentit i se’n farà un altre a Sant Antoni Maria Claret en l’altra direcció. Al carrer de les Escoles Pies, a les Tres Torres, s’hi farà un carril bici de baixada que complementi el de pujada que hi ha a Ganduxer.