El govern de la Generalitat ha aprovat aquest dimarts al matí en la reunió del Consell Executiu el decret llei que regularà a partir d’ara els vehicles amb llicència de VTC. Ho han anunciat en la roda de premsa posterior al consell, la portaveu del govern, Elsa Artadi, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet. La normativa estableix que els servei de lloguer d’aquests vehicles s’haurà de precontractar amb almenys 15 minuts d’antelació, ampliables fins a una hora perquè afegeix un precepte que preveu que sigui l’AMB qui pugui ampliar addicionalment aquest temps.
La normativa “aclareix les regles del joc”
El conseller ha assegurat que el nou decret, que es publicarà aquest dijous en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC), “és una oportunitat per la convivència i la competitivitat”, que aclareix les regles del joc entre taxi i vehicles de VTC, i que es tracta només del primer pas cap a una reforma estructural en forma de llei. Calvet ha negat que s’hagi fet a corre cuita i assegura que el govern ha treballat amb responsabilitat perquè “ens hem reunit i escoltat totes les parts”.
També ha defensat que la proposta diferencia a taxis i vehicles VTC, perquè els últims no es converteixin en competència deslleial. Es tracta de “protegir els usuaris”, ha puntualitzat el conseller amb termes de proporcionalitat i no discriminació.
“No cedirem ni al xantatge del carrer ni al dels despatxos”
Interpel·lat sobre els Expedients de Regulació d’Ocupació que es van anunciar des del sector, el conseller de Territori, ha estat contudent i ha dit que “no cediran ni al xantatge del carrer ni al dels despatxos”. Calvet ha desmentit que hi hagi cap expedient en marxa, i ha assegurat que, de moment, es tracta d’un anunci.
També ha reiterat les mesures més destacades que inclou el decret: el servei de VTC s’haurà de precontractar amb almenys 15 minuts d’antelació, la geocalització d’aquests vehicles s’activarà un cop el client hagi contractat el servei, i per últim, que només podran circular pel carrer quan estiguin en servei.
Els vehicles que incompleixin la normativa i que ofereixin el servei amb una precontractació inferior als 15 minuts d’antel·lació, hauran de pagar una sanció de 1.000 euros perquè es considerarà una falta greu. En aquest sentit, la Generalitat formarà les policies locals perquè puguin vetllar pel compliment de la normativa i els inspectors del departament de Territori i Sostenibilitat.
El sector dels VTC, en contra
El nou decret llei no satisfà el sector -treballadors i empresaris el rebutgen-, que s’ha mobilitzat aquest dimarts a la plaça de Sant Jaume per protestar per l’aprovació del decret. També han recollit signatures en contra de la norma que volen lliurar al govern: més de 150.000 en línia a través de la plataforma Change.org i unes 8.000 en paper.
Denuncien que “encara no ha tingut accés al decret llei” i asseguren que fins que no puguin estudiar-ne el contingut no decidiran els propers passos. De moment han anunciat que a partir d’aquest dimarts a la tarda abandonen l’ocupació simbòlica a l’avinguda Diagonal, on s’hi han estat vuit dies consecutius.