En diversos punts de la ciutat aquesta setmana ja hi han hagut les primeres sancions per no aparcar correctament la moto a la vorera. De fet, fa 20 anys que existeix la normativa, però ara s’ha acabat el període de tolerància —s’ha deixat un advertiment al manillar de les motos— i la Guàrdia Urbana adverteix que serà estricta aplicant-la. De moment, els agents han començat a multar en punts específics on s’han rebut més queixes dels veïns.

Alguns veïns valoren positivament aquesta mesura perquè, asseguren, hi ha espais col·lapsats de motos. En canvi, la majoria de motoristes afirmen que no tenen altre lloc on aparcar a prop del seu lloc de treball. Els dos col·lectius, però, afirmen que la solució és crear més places d’aparcament per a motos.

Més motos que places per aparcar-les

Actualment hi ha 65.374 places d’aparcament de motos en calçada, una xifra que, segons l’Ajuntament, s’ha incrementat prop d’un 10 % des de l’inici d’aquest mandat. A aquestes places cal sumar-hi les places regulades per aparcar en vorera, que en són unes 5.000 més. Amb tot, aquestes xifres encara queden lluny de la quantitat de motos que circulen diàriament per Barcelona. N’hi ha més de 230.000 de matriculades a la ciutat, i a aquestes cal afegir-hi les que venen d’altres municipis.

Quan es pot aparcar la moto a la vorera?

Segons l’ordenança municipal de circulació, les motos han d’estacionar, principalment, a les places d’aparcament reservades o, si no hi ha espai, a la calçada —en semibateria i ocupant, com a màxim, un metre i mig d’amplada. Si no troben espai a la calçada es podrà aparcar a la vorera, però amb condicions. 

La principal norma és que només està permès aparcar motos a les voreres que facin més de tres metres d’amplada. Les motos s’han d’aparcar paral·leles al límit de la vorera —en aquelles que tinguin entre tres i sis metres d’amplada— i en semibateria —en voreres de més de sis metres. A més, també caldrà deixar la moto a una distància de 50 centímetres del límit de la vorera, així com dos metres de distància si hi ha un pas de vianants i una parada de transport públic . Sempre caldrà deixar un espai lliure per als vianants de tres metres.

La normativa, però, no s’acaba aquí.  També marca que per accedir a les voreres els motoristes han de fer-ho amb el motor parat i caminant. Únicament es podrà utilitzar la força del motor per salvar el desnivells de la vorada.