Finalment, el govern d’Espanya no haurà d’implementar peatges a partir del 2024. La Comissió Europea ha aprovat aquest dilluns la revisió del pla de recuperació d’Espanya, que elimina el pla per reintroduir peatges a les autopistes que depenen de l’Estat. A canvi, haurà d’implementar altres solucions que permetin reduir les emissions de CO2 del transport per carretera. En particular, el Govern espanyol s’ha compromès a impulsar mesures per fomentar el transport ferroviari de mercaderies dins la futura llei de mobilitat sostenible.
Requisit per rebre els ajuts europeus
Europa demana als estats membres que penalitzin les activitats més contaminants per reduir els gasos d’efecte d’hivernacle i, per tant, que s’apliqui el principi que qui contamina paga. En aquest context, l’executiu va pactar amb la Comissió Europea fer pagar els usuaris de les autovies i autopistes per accedir a les subvencions del fons de recuperació europeus.
Ajudes directes i préstecs
Amb el pla aprovat, la Comissió Europea ha donat llum verda a l’addenda del pla de recuperació, Transformació i Resiliència d’Espanya, desbloquejant així més de 93.000 milions d’euros en ajudes directes i préstecs dels programes comunitaris. En concret, Espanya disposarà de més de 10.000 milions d’euros en transferències addicionals i de fins a 83.000 milions d’euros en préstecs procedents dels programes Next Generation EU i el RepowerEU.
Dos anys sense peatges a Catalunya
A Catalunya no hi ha peatges a les autopistes que depenen de l’Estat des del setembre del 2021, és a dir, en fa dos anys. En canvi, s’ha de pagar quan es circula per la C-16 o la C-32, perquè són vies que depenen de la Generalitat de Catalunya.