Autovia B23 d'entrada a Barcelona

(ACN) El Govern espanyol té prevista la implantació d’un sistema de pagament per ús a les autovies, que es podria començar a aplicar a partir del 2024, segons planteja el Pla de recuperació, transformació i resiliència que l’executiu de Pedro Sánchez ha remès a Brussel·les. El document assegura que abans buscarà l’acord social i polític per avançar cap al model “d’usuari pagador” i sota el principi de “qui contamina paga”.

Carreteres amb dèficit acumulat de manteniment

El Govern espanyol ressalta que l’Estat té una xarxa estatal de 26.466 quilòmetres, dels quals uns 12.000 pertanyen a carreteres d’alta capacitat, amb unes despeses de conservació “creixents”, i que “no és possible que siguin assumits de manera directa pels recursos pressupostaris”, apunta el document. Així mateix el pla admet que això “està generant un dèficit acumulat de manteniment de la xarxa, així com el consegüent deteriorament de la qualitat del servei i conseqüències en la seguretat vial”.

El Govern espanyol considera que el sistema del pagament per ús “permetria garantir la conservació de la xarxa viària a més de generar incentius cap a la major eficiència en el model de transport” per reduir l’emissió de gasos. Seguint l’experiència internacional, els peatges podrien tardar dos o tres anys, com a mínim, a ser implantats.

Rebuig dels transportistes professionals i la població general

Aquest apartat del Pla de recuperació identifica com un dels principals impediments per tirar endavant aquest projecte el “risc de rebuig” per part dels transportistes professionals i per això aposta per seguir l’exemple francès i tractar d’arribar a acords. Tampoc espera que el peatge sigui ben rebut per la població en general i suggereix que el pagament pugui ser “escalable i progressiu” o amb “reduccions i bonificacions”.

La proposta arriba pocs mesos abans de la finalització de les concessions de l’AP-7 entre Tarragona i la frontera i l’AP-2 entre Saragossa i el Vendrell. El Govern espanyol ja ha deixat clar en nombroses ocasions que no prorrogaria les concessions i que les vies revertirien a l’Estat, tot i que fins fa poc no havia fet constar per escrit com ho pensava fer.