Aquest dimecres, 1 de setembre, Catalunya diu adeu als peatges de cinc trams d’autopista: són més de 450 quilòmetres en què s’aixecaran les barreres, a l’AP-2, l’AP-7, la C-32 i la C-33. El nou escenari desperta opinions de tot tipus, també de contràries. L’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) alerta que la fi dels peatges incentiva l’ús del vehicle privat al territori català.

En un comunicat, la PTP critica que els governs català i de l’Estat no hagin establert un altre sistema de pagament. “Els vehicles privats deixen de pagar, però la societat perd recursos per al transport públic“, afirma. De fet, avisa que a partir d’ara el cost per mantenir aquestes autopistes l’assumiran els ciutadans a través dels ens públics i temen que això resti recursos per a les alternatives de mobilitat sostenible.

La PTP lamenta, doncs, que es faci “una mena de crida a l’ús del transport privat” i sosté que a les administracions els falta “criteri i responsabilitat […] cap a la política de mobilitat que precisa el país”. Per això, reclama a la Generalitat i al Govern espanyol que posin en marxa “com més aviat millor” un sistema de pagament a les vies d’alta capacitat de Catalunya, a càrrec dels cotxes.

La PTP proposa instaurar un peatge més tou

Amb tot, la PTP proposa instaurar un peatge més assequible ─destinat a mantenir les autopistes─ i que els 42 milions d’euros que costarà el manteniment dels corredors alliberats es destinin a una causa concreta: a millorar el transport públic a les mateixes vies on ara s’han aixecat les barreres. De fet, l’associació recorda que el transport públic és el mitjà de transport més accessible per a tota la societat.