L’Ajuntament ja té instal·lades, i a punt per començar a funcionar, 36 càmeres que vigilaran la Zona de Baixes Emissions. La previsió del consistori és arribar a les 66 càmeres l’1 d’abril, que és quan començaran a imposar-se sancions. Algunes d’aquestes càmeres, que estan repartides per tota la ciutat, ja són visibles en carrers com els d’Aragó, la Marina, la Gran Via i la Via Laietana. En total hi haurà 200 càmeres vigilant tota l’àrea de la Zona de Baixes Emissions, 66 de les quals són municipals.
Les càmeres estan equipades amb un dels sistemes de control més moderns que existeixen a l’estat espanyol. Tenen un sistema d’infrarojos que llegeix automàticament les matrícules, també les estrangeres, de qualsevol tipus de vehicle que passi pel punt de control. A cadascun d’aquests hi pot haver entre 2 i 6 càmeres. A més, cada dispositiu té capacitat per controlar diversos carrils de circulació. En total, es calcula que aquests dispositius llegiran un milió i mig de matrícules al dia. Els punts de control tenen autonomia en cas de tall elèctric fins al restabliment de les comunicacions amb la plataforma que gestiona el sistema.
A banda de les càmeres, aquests dies també s’estan instal·lant els senyals informatius que anuncien la prohibició d’entrar a la ZBE per als vehicles més contaminants.
Notes “pedagògiques” fins a l’1 d’abril
Segons ha explicat la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, entre l’1 de gener i l’1 d’abril, l’Ajuntament enviarà notes “pedagògiques” únicament a aquells conductors que incompleixin reiteradament la prohibició d’entrar a la ZBE amb un vehicle contaminant. A partir de l’1 d’abril, però, aquests avisos es convertiran en multes que poden anar dels 100 als 500 euros. Alarcón ha insistit que la ZBE “no és una mesura contra ningú”, sinó a favor de la salut i d’un aire net que vol evitar “les més de 300 morts anuals” que hi ha a la ciutat per culpa de la contaminació.
Les càmeres també vigilaran la velocitat
Alarcón també ha avançat que l’Ajuntament està treballant per unificar els diferents sistemes de càmeres que hi ha a la ciutat, també les de la ZBE, perquè tinguin diferents funcionalitats al mateix temps. Un dels objectius és que, en un futur, aquestes càmeres també puguin controlar la velocitat dels vehicles i identificar si es cometen infraccions per reduir la sinistralitat.