La nova normativa de baixes emissions, que entrarà en vigor a partir de l’1 de gener del 2020, continua generant preocupació entre alguns conductors i professionals del transport. Des de la Federació Empresarial d’Autotransport de Viatgers (FECAV) diuen que no podran adaptar-s’hi en un any, com fixa la moratòria. De moment, el govern municipal ha obert la porta que els autocars sense etiqueta puguin entrar a la zona de baixes emissions instal·lant un filtre de partícules homologat per la DGT.

En una entrevista al programa ‘El matí de Barcelona’ , el president de la FECAV,  José María Chavarría, ha explicat que aquest és el “mig compromís” que els ha traslladat la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón. Tot i això, Chavarría ha remarcat que la mesura s’ha d’estudiar, perquè “col·locar aquests filtres també té un cost”. Des del col·lectiu prefereixen que la moratòria s’allargui fins a dos o tres anys per a aquest tipus de vehicles per poder adaptar-se a la normativa.

Un carril ràpid i aparcaments

A diferència dels transportistes que s’hi han mostrat en contra, els professionals del transport de persones veuen amb bons ulls la implantació de la zona de baixes emissions, però insisteixen que un any de moratòria és insuficient per adaptar-s’hi.

A banda, calculen que l’entrada vigor que prohibirà circular els vehicles més contaminants augmentarà la demanda d’autocars i que això requerirà augmentar la flota. Chavarría ha insistit que la inversió per renovar un vehicle d’aquestes característiques és molt alta i que s’amortitza en anys.

Per facilitar l’accés dels autocars a Barcelona, reclamen un carril ràpid a l’avinguda Diagonal i una xarxa d’estacions soterrades que permeti estacionar-los. “L’augment d’autocars entrant a la ciutat crearà un segon problema, on els posem?” s’ha preguntat. No obstant això, també ha remarcat que “un autocar resta 30 turismes a la carretera”.