Els transportistes estan decebuts després de conèixer com s’aplicarà la nova normativa de baixes emissions a partir de l’1 de gener del 2020. Decebuts, diuen, perquè l’AMB no ha escoltat les seves demandes. També preocupats, perquè creuen que serà impossible adaptar-se a la normativa en un any (recordem que aquesta és la moratòria prevista per l’AMB). L’Associació General d’Autònoms – Pimes Transportistes de Catalunya, l’entitat que agrupa la majoria de transportistes a l’àrea metropolitana, creu que, com a mínim, farien falta entre tres o quatre anys per poder adaptar tot el parc mòbil a la zona de baixes emissions. Diu que actualment entre un 30 % i un 40 % de la flota de camions i furgonetes (segons l’AMB és un 25 %) no té etiqueta ambiental.

Una de les mesures que proposa és que els vehicles que estan circulant ara mateix puguin fer-ho fins que se’ls acabi la vida útil. Afirma que els costos per renovar un vehicle d’aquestes característiques són molt alts, prop de 40.000 euros, i que un autònom no pot assumir-los. En el cas dels camions, la xifra pot pujar fins als 150.000 euros.

 

Altres entitats, partidàries de no aplicar la normativa

Hi ha altres veus, en canvi, que s’han mostrat més bel·ligerants amb la zona de baixes emissions. Des de l’Agrupació Sindical de Transportistes Autònoms de Catalunya diuen que si cal, desobeiran i no l’aplicaran. En un debat al programa “El matí de Barcelona“, de betevé, el president, Manuel Camuñas, ha afirmat que no descarten portar la normativa davant dels tribunals. Camuñas afegeix que a tota l’àrea metropolitana hi ha 20.000 transportistes afectats. Demanen més ajudes a l’Administració per poder renovar la flota.

Alguns experts afirmen que una de les mesures més efectives per reduir la contaminació seria l’electrificació d’aquest tipus de vehicles. L’investigador del CSIC Xavier Querol destaca que “són vehicles que funcionen 12 hores al dia quan els privats ho fan una hora i mitja. Electrificar un d’aquests vehicles seria l’equivalent a 10 vehicles privats”.