AC75 'Te Rehutai'
@americascup

(EFE) L’AC75 Te Rehutai, de l’Emirates Team New Zealand, vencedor de la 36a Copa Amèrica a Auckland 2021, ja ha arribat a Catalunya, concretament al port de Tarragona, des d’on serà transportat per carretera a la base de l’equip, al moll de Drassanes de Barcelona, per iniciar els entrenaments.

L’aposta dels neozelandesos

El Te Rehutai, juntament amb llanxes de seguiment i contenidors de l’equip neozelandès, va ser transportat per carretera des de la base de l’ETNZL a Auckland va partir del port de Tauranga (Nova Zelanda), via canal de Panamà.

L’innovador AC75 (monocasc amb alerons), de 22,90 metres d’eslora total (20,7 metres el casc), va ser avarat el novembre del 2020 i va vèncer el Luna Rossa italià a la Final de la 36a Copa (7-3).

És la joia de la corona dels “kiwis” i va cridar l’atenció de tota la vela mundial pels seus avenços tecnològics i de disseny. Acabada l’edició del 2021, els seus dissenyadors van treballar per adequar-lo a les regles de la 37a Copa Amèrica.

Va tornar a l’aigua aquest mes de març i entre els canvis destaca la coberta amb les posicions dels vuit tripulants (el 2021 eren 11), amb l’adaptació per als “cyclors” (tripulants que generen potència al vaixell amb les cames), que no van ser permesos el 2021.

El pes del vaixell és una tona menor (6,5 tones), a més, algunes parts del vaixell —el pal, l’aparell, els braços d’alumini (el final dels quals són els “foils”— i el sistema hidràulic són tots components originals. Però, encara hi ha moltes àrees amb què els dissenyadors poden experimentar per trobar un avantatge guanyador.

La vela més gran de doble pell es combina amb el pal (de 26,5 metres d’alt) en forma de D per formar una ala, cosa que genera la potència que l’AC75 necessita per elevar-se per sobre de l’aigua.

Mentre el Te Rehutai, que serà transportat per carretera a Barcelona aquesta mateixa setmana, s’estigui entrenant en aigües de la ciutat comtal, a Nova Zelanda els dissenyadors ja estan treballant en el nou AC75, que competirà a la 37a Copa Amèrica.

En aigües de Barcelona es trobarà amb el primer AC75 de l’ETNZL, el Te Aihe, que l’Alinghi Red Bull Racing suís va adquirir als neozelandesos el maig del 2022 i que anomenen Boat Zero.

D’altra banda, aviat sortirà de Nova Zelanda amb destinació a Barcelona el segon AC40 de l’equip neozelandès (monocasc amb alerons d’11,80 metres), avarat el mes de febrer passat, el Te Kakahi per unir-se a l’AC75 als entrenaments.

També l’American Magic nord-americà va entrenar-se amb el seu segon AC40 a Barcelona: el LEQ12 (AC40 d’entrenament) Amèrica, que va arribar la setmana passada a la ciutat comtal per unir-se a l’AC40 Magic, amb què l’equip competirà en les regates preliminars de Vilanova i la Geltrú (el Garraf) del 14 al 17 de setembre vinent.