(ACN) Els vigilants de seguretat de l’aeroport del Prat negocien aquest dilluns amb l’empresa per evitar l’inici d’una vaga indefinida a partir de dijous, en ple pic de vacances, en una reunió amb la mediació del Departament de Treball. Els treballadors dels controls reclamen a l’empresa I-SEC —adjudicatària del servei des del novembre— més personal, que garanteixi els descansos de 10 minuts i aparcament gratuït. La plantilla està formada per unes 500 persones que han fet 20.000 hores extres en els últims quatre mesos, segons ha denunciat el CSIF, un dels sindicats convocants de la vaga, a l’ACN. L’aturada es farà de dijous a dilluns de quatre a set de la matinada, de nou a onze del matí i de quatre a sis de la tarda.

Més dones i pàrquing gratuït

Els vigilants de seguretat han demanat a l’empresa amb seu als Països Baixos que compleixi els acords anteriors i que incrementi la plantilla, sobretot en el cas de les dones. Encara que és obligatori que en cada filtre de seguretat hi hagi un home i una dona com a mínim, actualment la taxa d’ocupació femenina és del 35 %. Aquesta inferioritat numèrica oblig les treballadores a fer les inspeccions en més d’un arc de seguretat a l’hora. “Les dones han de treballar el doble que els homes“, ha explicat José Fidel Gómez, portaveu del sindicat CSIF.

Una altra reclamació sindical és percebre un plus d’idiomes que reconegui el fet que tots els empleats estan obligats a dominar l’anglès. A més a més, els treballadors demanen tenir plaça de pàrquing i que no hagin de gastar-se 440 euros l’any per estacionar els seus vehicles. “Per anar a treballar hem de pagar. El que ha de fer l’empresa és contractar una parcel·la d’Aena per aparcar”, ha afegit Gómez.

Vagues successives des del 2017

El servei de seguretat de l’aeroport de Barcelona fa anys que encadena conflictes laborals, principalment, per la manca de personal i les condicions laborals precàries dels vigilants.

El 2017, els problemes entre els treballadors i la llavors adjudicatària Eulen es va allargar tot l’estiu i va causar greus problemes d’operativa. De fet, aquesta vaga encara no s’ha desconvocat formalment sis anys després. El col·lapse de la infraestructura barcelonina va obligar l’Estat a decretar un laude, és a dir, un acord d’obligat compliment per garantir el servei. Aquest pacte dictat a finals d’agost per un mediador comportava una pujada salarial de 200 euros mensuals i un relleu de 25 treballadors que aniria rotant en les franges de màxima afluència. El plus econòmic es va traslladar al conveni estatal de vigilants de seguretat.

El laude va ajudar a solucionar la disputa laboral fins a l’estiu del 2019, just quan la càrrega a l’aeroport barceloní es va disparar per l’increment del trànsit aeri sense que hi hagués un reforç de plantilla. En aquell moment, l’adjudicatària del servei era la companyia Trablisa. Els treballadors van estar de vaga durant més d’un any i mig amb uns serveis mínims del 90 % i van acabar-la el novembre del 2022, quan va entrar-hi en joc l’actual empresa que ofereix el servei, I-SEC.

La direcció holandesa va negociar abans de començar a operar a l’Aeroport un plus de càrrega de feina que incloïa quadrants anuals i formació per als treballadors. Ara, nou mesos més tard, els treballadors han convocat una vaga per denunciar que no s’ha garantit que tots tinguin la certificació C2 per poder treballar a l’escàner i que l’equip de relleu promès “no és de veritat” perquè els descansos “no es compleixen”.

La plantilla està formada per unes 500 persones que han fet 20.000 hores extres en els últims quatre mesos. La càrrega de feina ha provocat que els índexs de baixa estiguin “disparats” en comparació amb altres infraestructures, segons el representant del CSIF. “La gent viu allà. Les jornades s’allarguen 12 hores i es treballa 17 dies seguits”, ha afirmat.

Crítiques a Aena        

En aquest context, els sindicats carreguen contra el gestor aeroportuari per desentendre’s del cas, argumentant que el servei de seguretat està subcontractat, i recorden que “té l’obligació de vigilar” les companyies amb qui signa contractes. “El paper d’Aena és contractar l’empresa més barata. I-SEC va entrar perquè era un milió d’euros més barata que Trablisa”, lamenta Gómez. El conflicte laboral arriba quan s’està licitant l’explotació del servei de seguretat a tota la xarxa d’aeroports d’Aena.

“Ens sorprèn que Aena estigui plenament informada de les irregularitats del servei i ni ens contesta. És increïble. Ara, en temporada, alta hi hauria d’haver sis components als filtres, i només n’hi ha cinc… No li preocupa la seguretat, només quan hi ha vaga. Si volen impedir la vaga, que s’apliqui el contracte firmat”, ha resumit el sindicalista.  

Al seu torn, el gestor públic assegura que el conflicte és específic de l’empresa subcontractada, que es va licitar mitjançant el procediment de contractació pública. L’import total del contracte van ser 30,41 milions d’euros bruts per garantir el servei un any. 

Denúncies a Inspecció  

La plantilla ha fet arribar denúncies a Inspecció de Treball, que ha proposat sancionar Aena, I-SEC i Trablisa per incomplir la normativa.

L’organisme ha recomanat obrir un expedient d’infracció contra l’operador públic per incomplir la prevenció de riscos dels vigilants de seguretat de la Terminal 2, on ha detectat  “risc mitjà de posicions forçades” i “risc de manipulació manual de càrregues que pot arribar a no ser acceptable” pes superior a 17 quilos.

Aena ha detallat que el problema rau en l’adequació d’uns carretons per al moviment de safates a la zona d’inspecció del filtre de seguretat, “que ja s’ha atès”.