El futur de l’Aeroport de Josep Tarradellas Barcelona-el Prat s’ha debatut aquest dilluns al Palau de la Generalitat en la primera reunió de la taula institucional. Govern català, Estat, Aena i ajuntaments vinculats a la infraestructura hi han confrontat arguments sobre la idoneïtat o no de l’ampliació de l’aeroport que proposa Aena, ocupant part de l’espai natural protegit de La Ricarda, al Delta del Llobregat.
El vicepresident del govern Jordi Puigneró ha estat el portaveu de la Generalitat després de la reunió. “La Generalitat no bloquejarà la inversió que Aena preveu al Prat“, ha dit, però ha explicat que el govern català ha exigit “que la proposta inclogui una connexió d’alta velocitat amb els aeroports de Reus i Girona i que el pla director resolgui els requisits ambientals que facin que el projecte es pugui aprovar a la Unió Europea.”
Una taula tècnica valorarà l’impacte ambiental
En concret, Puigneró ha explicat que de la trobada n’ha resultat un document amb quatre punts de coincidència entre totes les parts: la necessitat de disposar d’un aeroport que actuï com un hub intercontinental, la voluntat que el projecte inclogui la connexió d’alta velocitat amb els aeroports de Reus i Girona, la solució sigui respectuosa amb el medi ambient i la creació d’una taula tècnica que evaluï els informes tècnics sobre el projecte d’Aena.
“Ha de ser una solució que hem de poder posar sobre la taula quan abans millor”, ha dit Puigneró, i ha explicat que aquesta taula tècnica es convocarà “immediatament” per començar a evaluar el projecte.
Colau: “Hem demanat totes les dades i informes”
L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha valorat com a “positiva i necessària” la reunió, però ha lamentat que Aena no hi hagi aportat els informes tècnics per estudiar la proposta. “Hem demanat totes les dades i informes sobre aquesta ampliació”, ha dit Colau, i ha emplaçat les institucions perquè que la decisió final es prengui “sense que hi hagi jerarquies entre objectius” i amb el compromís de reduir les emissions i preservar la biodiversitat.
“Tots estem a favor de les inversions”, hi ha afegit Colau, “que tinguin una visió global de xarxa, i en general del territori.” Però ha demanat “un debat rigorós” que assegura que “fins ara no s’he produït”.
Tres hores de reunió
La reunió de la taula institucional s’ha allargat durant gairebé tres hores i l’ha encapçalada el president de la Generalitat, Pere Aragonès. Per part del govern català ha comptat també amb el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, i la consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà. Per part de l’estat hi han participat el secretari d’Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Pedro Saura; el president d’Aena, Maurici Lucena, i la delegada del govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera.
També hi han assistit els alcaldes i alcaldesses dels municipis vinculats a la infraestructura: l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler; l’acaldessa de Gavà, Raquel Sánchez; l’alcalde de Viladecans, Carles Ruiz; l’alcaldessa de Castelldefels, Maria Miranda; l’alcalde de Reus, Carles Pellicer; l’alcaldessa de Vilobí d’Onyar, Cristina Mundet, i un representant de l’Ajuntament de Girona.
Una ampliació polèmica
La proposta d’ampliació de l’aeroport ha generat nombroses opinions des de fa setmanes, tant a favor com en contra. Col·lectius veïnals, socials i ecologistes demanen que es paralitzi el projecte. Entre els quals, els pagesos, que perden espai de cultiu, la plataforma Zeroport —que en qüestiona el model econòmic— i els exeperts del Consorci Delta del Llobregat, que consideren que l’espai natural afectat és impossible de reproduir en un altre indret.
També a l’Ajuntament de Barcelona la proposta ha provocat desavinences dins del govern Colau-Collboni. Mentre que l’alcaldessa s’ha mostrat contrària a l’ampliació, el primer tinent d’alcalde n’és favorable. L’última mobilització contrària va tenir lloc aquest mateix cap de setmana, quan uns 400 ecologistes van manifestar-se al Prat contra el projecte.
De la seva banda, el món econòmic fa pressió, i a principis de juny va defensar la necessitat d’augmentar la capacitat de l’aeroport amb la vista posada quan es recuperi el trànsit d’avions previ a la pandèmia.