La pandèmia de la covid-19 ha capgirat l’activitat al Mercat de la Boqueria. De ser un dels reclams turístics de la ciutat i rebre diàriament desenes de milers de clients vinguts de fora, ara ha hagut de tornar als seus orígens de mercat local. Ha recuperat molts compradors del barri que hi havien deixat d’anar. També n’ha fet de nous, gràcies a les vendes en línia que molts comerciants han promocionat aquests darrers mesos de confinament.
“Si el mercat havia virat cap al turista és perquè tenim molts turistes”, reconeix l’Òscar Ubide, gerent del Mercat de la Boqueria: “Com a la Rambla, on 70 milions de persones hi passen cada any. Això fa que cada dia puguem tenim entre 20.000 i 40.000 turistes a la Boqueria”.
Amb un 60 % de les parades obertes, els comerciants han deixat de banda la venda centrada al turisme. A canvi hi ha més oferta de fresc per a la gent de la ciutat. Un exemple és la parada de l’Anna Ribas, pagesa que fa uns anys va optar per transformar la seva fruiteria en un punt de venda de sucs naturals: “Vam estar cinc setmanes tancats i quan vam obrir vam decidir tornar al que fèiem tota la vida”. La seva parada ofereix ara fruita i verdures, també per internet. De fet, el canvi de mentalitat ha anat acompanyat aquestes setmanes d’un increment de les vendes telefòniques, un servei pensat per a la gent gran del barri, i la venda per internet. Tot ha ajudat a mantenir-se.
Mesures de seguretat i distanciament social
El 90 % de les peixateries de la Boqueria ja han obert. És l’espai on hi ha més vida del mercat en aquest moment de la pandèmia. A tot el mercat s’hi ha reforçat les mesures sanitàries, sobretot els divendres i dissabtes: és obligatori l’ús de mascaretes i es reparteix gel hidroalcohòlic entre els clients. L’objectiu és poder mantenir les distàncies i garantir la seguretat de clients i paradistes.